POLSKI |  ENGLISH |  KANAŁ RSS

„Przedłużenie trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (PST) do Dworca Zachodniego w Poznaniu”

 

1 września 2013 roku komunikacja miejska w Poznaniu zyskała nową trasę tramwajową. Choć liczy ona tylko dwa kilometry długości, jest jedną z najbardziej oczekiwanych i potrzebnych. Połączyła bowiem trasę Poznańskiego Szybkiego Tramwaju z torowiskiem na ulicy Głogowskiej i w bardzo dużej mierze odciążyła most Teatralny – gdzie od lat ruch tramwajowy jest najbardziej intensywny w mieście.

 

Uruchomienie nowego odcinka trasy polepszyło płynność przejazdu w podstawowej osi układu sieci tramwajowej: most Teatralny –  rondo Kaponiera – most Dworcowy oraz zintegrowało komunikację miejską z kolejową. W ten sposób otwarty 1 lutego 1997 roku PST zamiast 6,1 km ma 8,1 km długości. To przykład jednej z najnowocześniejszych w Polsce bezkolizyjnych tras tramwajowych. Jest to trzecia inwestycja tramwajowa zrealizowana w Poznaniu w ciągu minionych sześciu lat, po trasie z placu Wiosny Ludów przez most Świętego Rocha do ulicy Jana Pawła II (2007 r.) oraz linii z osiedla Lecha na Franowo (2012 r.).

 

Na nowej trasie od niedzieli 1 września 2013 roku kursują tramwaje linii nr: 12, 14 i 15. Do czasu powstania wielopoziomowego węzła przesiadkowego Rondo Kaponiera, pasażerowie będą korzystać z tymczasowych przystanków zlokalizowanych przy moście Teatralnym. W celu umożliwienia dojścia z platform przystanków do ulicy Roosevelta zbudowano schody prowadzące na chodnik.

 

Otwarcie trasy uświetniła efektowna parada tramwajów oznaczonych numerem 0 po wyjeździe z pętli przy osiedlu Jana III Sobieskiego zatrzymało się dopiero na przystanku Dworzec Zachodni. Wzięły w niej udział setki poznaniaków. Kawalkada tramwajów składała się z dziesięciu pojazdów od najstarszego do najnowszego. Były to zabytkowe składy: N+ND+ND 602+456+436, „kanciak” czyli 102N 1, 102Na 71, 105N+105N 194+193, wysłużone bimby z niemieckiego demobilu GT6 615 i GT8 685 oraz te współczesne: Moderus Alfa, Moderus Beta, Tatra 405, Combino i Tramino.

 

Na przystanku Dworzec Zachodni uczestników otwarcia przywitał Prezydent Poznania Ryszard Grobelny, który przyjechał w najstarszym tramwaju tramwaju parady. - To historyczna chwila dla Poznaniaków. Trasa PST do Dworca Zachodniego została otwarta, a także wznowiono ruch tramwajowy na Junikowo! To wielkie dokończenie budowy, choć to odcinek krótki, ale najważniejszy. W ostatnim czasie Poznań nie widział jeszcze tak intensywnych i tak kosztownych zmian. Zmian, które tak bardzo zmienią życie mieszkańców Poznania na lepsze - powiedział Prezydent Ryszard Grobelny.

 

Był również wspaniały tort i grochówka, a otwarcie trasy uświetniła Orkiestra Miasta Poznania przy MPK Poznań. Kilkanaście tysięcy pasażerów skorzystało także z możliwości darmowej przejażdżki zabytkowymi tramwajami na trasie z os. Sobieskiego do Dworca Zachodniego. Każdy chętny otrzymał od członków Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych przygotowane przez Zarząd Transportu Miejskiego okolicznościowe bilety.  

 

Informacje o projekcie:                                                                                              

  1. Inwestor: Miasto Poznań, reprezentowany przez Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu
  2. Inwestor zastępczy: Infrastruktura Euro Poznań 2012 Sp. z o.o.
  3. Wykonawca: ZUE S.A. Kraków
  4. Projektant: Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu

 

Inwestycja objęła między innymi:

 

 

Finansowanie:

 

 

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach
Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013

 


Wizualizacje


Wrzesień 2011 - prace rozbiórkowe











Październik - listopad 2011



Grudzień 2011

 

Styczeń 2012


Marzec 2012


Maj 2012


Lipiec 2012


wrzesień 2012