Nowe słupki przystankowe – z gablotami na rozkłady jazdy i informację pasażerską

Opublikowano: 04/01/2019
Nowe słupki przystankowe – z gablotami na rozkłady jazdy i informację pasażerską

Na dwóch przystankach - tramwajowym na ul. Strzeleckiej (przy pl. Wiosny Ludów) oraz autobusowym na ul. Przybyszewskiego - zamontowane zostały testowo nowe słupki przystankowe z gablotami, w których umieszczane są rozkłady jazdy oraz inne informacje przydatne dla pasażerów.

- Obecnie, aby wymienić rozkład jazdy na przystanku, na którym nie ma wiaty, a jedynie tzw. słupek przystankowy, należy w pierwszej kolejności nakleić wydruk z rozkładem na podkładzie blaszanym, zabezpieczyć przed negatywnym wpływem warunków atmosferycznych, a następnie na przystanku odkręcić nieaktualny rozkład jazdy, a w jego miejscu zamocować rozkład zaktualizowany – tłumaczy Wojciech Tulibacki, prezes MPK Poznań. -  W proponowanej przez nas wersji wydrukowany rozkład będzie umieszczany w przeznaczonych do tego celu  „kieszonkach” w gablotach. To znacznie uprości  proces wymiany rozkładów jazdy.

Nowe gabloty opracowało MPK Poznań, po konsultacjach z Zarządem Transportu Miejskiego i Pełnomocnikiem Prezydenta Poznania ds. Estetyki Miasta.

- To co dzisiaj można oglądać przy Strzeleckiej i Przybyszewskiego jest efektem wielu spotkań z MPK i ZTM. Ten przystanek to jednak tylko część spójnych zmian estetyki widocznych w całym mieście – mówi Piotr Libicki, plastyk miejski. Przypomina, że w 2017 roku pojawił się m.in. nowy system informacji pasażerskiej z nowym oznakowaniem linii tramwajowych i czytelnymi nazwami przystanków na wiatach

Prowadzone obecnie testy mają m.in. odpowiedzieć na pytania jaka będzie czytelność rozkładów jazdy umieszczonych za szybą gabloty w zmieniających  się warunkach pogodowych.

- Testy chcemy prowadzić do wiosny. Później, jeśli sprawdzi się funkcjonalność gabloty, a mieszkańcom będzie się podobała jego estetyka, będziemy prowadzić cykliczną wymianę słupków na innych przystankach tramwajowych oraz autobusowych – wyjaśnia Wojciech Tulibacki.

Docelowo wszystkie słupki, których jest 458 na terenie Poznania, mają być wymienione.

- Ważny jest nie tylko wygląd, ale też funkcjonalność dla pasażerów, jak np. wysokość zawieszenia gabloty tak, żeby była ona dostępna i czytelna między innymi dla osób na wózkach – podkreśla Wojciech Miechowicz, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.

 

Warto przeczytać także artykuł: MPK Poznań. Słupek przystankowy w nowej odsłonie