Poznański Rower Miejski zmienił postrzeganie roweru jako codziennego środka transportu

Opublikowano: 03/06/2022
Poznański Rower Miejski zmienił postrzeganie roweru jako codziennego środka transportu

W 2022 roku kończą się dwie umowy pomiędzy ZTM, a operatorem systemu PRM na obsługę pozostawianych w stacjach rowerów 3G oraz na obsługę rowerów bezstacyjnych 4G. Już od 2021 roku prowadzone były konsultacje rynkowe oraz poszukiwano możliwości zachowania systemu na lata 2023 – 2024. Konsultacje wykazały jednak, że koszty utrzymania systemu będą bardzo wysokie. Dlatego zdecydowano się, że Miasto Poznań nie będzie ogłaszało przetargu na wybór nowego operatora. Pieniądze przeznaczane dotychczas na PRM będą mogły być przeznaczone m.in. na dalszy rozwój infrastruktury rowerowej.

Poznański Rower Miejski w swoim założeniu miał nie tylko ułatwić przemieszczanie się po mieście, ale przede wszystkim zmienić postrzeganie roweru jako środka transportu miejskiego. Celem było pokazanie mieszkańcom miasta, że jest to ekologiczny, ekonomiczny i zdrowy sposób poruszania się. To w dużej mierze się udało. Mieszkańcy coraz częściej wybierają tę formę przemieszczania się, korzystając nie tylko z PRM ale i ze swoich jednośladów. Z danych wynika, że wzrost udziału podróży rowerem dla podróży obejmujących: transport zbiorowy, samochód, rower wzrósł z 6,78% w roku 2013 do 10,63% w roku 2019. Prognozuje się, że udział podróży rowerem w całym systemie transportowym Poznania, obejmującym pieszych, rower, transport indywidualny oraz transport zbiorowy, w najbliższych latach będzie się utrzymywał na poziomie 11%.

Od 2019 roku dało się jednak zauważyć znaczny spadek ilości osób korzystających z PRM. Wynikało to między innymi z faktu, że mieszkańcy widząc jak przyjaznym środkiem transportu jest rower oraz dostrzegając rozbudowywaną z roku na rok infrastrukturę ścieżek rowerowych przesiedli się na własne jednoślady. Nie bez znaczenia jest także to, że pojawiły się wówczas inne możliwości w zakresie tzw. mobilności współdzielonej: samochody na minuty (carsharing), elektryczne skutery i hulajnogi.

Zarząd Transportu Miejskiego zdając sobie sprawę z wyraźnego spadkowego trendu w obszarze wypożyczeń Poznańskiego Roweru Miejskiego już ponad rok temu podjął kroki w celu znalezienia optymalnego rozwiązania dla utrzymania systemu roweru miejskiego w mieście. W maju 2021 r. rozpoczęto rozmowy z 6 firmami działającymi na rynku w obszarze transportu rowerowego. Kolejne konsultacje z firmami przeprowadzono w lutym 2022 roku. Ich celem było pozyskanie informacji w zakresie możliwych do wdrożenia rozwiązań, które z jednoczesnym obniżeniem kosztów funkcjonowania i utrzymania systemu PRM, pozwoliłoby utrzymać rower miejski w przestrzeni Miasta Poznania w latach 2023-2024. Uzyskane informacje pozwoliły określić szacunkowe koszty utrzymania systemu liczącego 1000 rowerów w przedziale od 6,5 mln zł (czyli w zasadzie na poziomie porównywalnym do obecnych nakładów) do aż ok. 15 mln zł rocznie. W obecnej sytuacji są to wartości niemożliwe do ujęcia w planie finansowym miasta.

Obecny 11. sezon Poznańskiego Roweru Miejskiego, który rozpoczął się 1 marca 2022r. i zakończy się 30 listopada 2022 r. będzie zatem ostatnim dla znanego nam systemu, który powstał 18 kwietnia 2012 r. Nie oznacza to jednak, że w przestrzeni miasta nie będą mogły pojawić się rowery współdzielone. Doświadczenia innych miast wskazują, że firmy oferujące m.in. elektryczne skutery oraz hulajnogi mogą być zainteresowane uzupełnieniem swojej oferty także o rowery, być może również elektryczne.