Przebudowa trasy kórnickiej – raport z pierwszego tygodnia

Opublikowano: 21/10/2022
Przebudowa trasy kórnickiej – raport z pierwszego tygodnia

Bardzo dynamicznie rozpoczęły się prace przy przebudowie trasy kórnickiej – gołym okiem można zobaczyć jak szybko demontowane jest torowisko i sieć trakcyjna. Na bieżąco monitorowane jest także funkcjonowanie istotnie zmienionej komunikacji publicznej w tym rejonie, planowana jest zmiana na linii numer 184 w celu polepszenia dojazdu z Franowa do Ronda Śródka i Ronda Rataje.

221021 114603 11

Przebudowa trasy kórnickiej była konieczna z uwagi na jej bardzo zły stan. Już od długiego czasu tramwaje kursowały tu z ograniczeniami prędkości ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa przejazdu pasażerom. Nowe torowisko pojawi się na trasie kórnickiej - od ulicy Jana Pawła II do osiedla Lecha. Inwestycja zakończy się jesienią przyszłego roku. Choć prace rozpoczęto zaledwie 5 dni temu, ich postęp jest bardzo widoczny. W bieżącym tygodniu wykonawca koncentrował się na demontażu torowiska i sieci trakcyjnej oraz pracach przygotowawczych. W kolejnym tygodniu zaplanowane są prace ziemne na torowisku pomiędzy ulicą Jana Pawła II a Katowicką.

Autobus nr 184 pojedzie na Franowo

Z uwagi na brak możliwości przejazdu tramwajów pomiędzy os. Lecha a węzłem Kórnicka/Jana Pawła II w rejonie Łaciny, Chartowa i Żegrza wprowadzono duże zmiany w komunikacji. W pierwszych dniach po rozpoczęciu robót w odnalezieniu się w nowej sytuacji pomagali pasażerom obecni w terenie pracownicy ZTM i MPK. Po zakończeniu prac będzie można korzystać z nowoczesnej trasy, ale teraz są niedogodności z których zdajemy sobie sprawę. Dlatego dziękujemy pasażerom za cierpliwość i wyrozumiałość.

Na bieżąco prowadzony jest monitoring funkcjonowania komunikacji. Trafionym pomysłem było skoordynowanie tras tramwajowych linii numer 1 i 18 z liniami numer 5 i 11. Dzięki temu pasażerowie mają zapewnione dogodne przesiadki z linii obsługujących trasę przez GTR na Franowo (1 i 18) na tramwaje jadące w kierunku ronda Rataje lub ulicą Hetmańską.

Obserwacje wykazały wzrost frekwencji na linii 1 o 20 proc., na linii 18 o 30 proc., co spowodowane było większą liczbą pasażerów na przystanku Os. Czecha. Na liniach 1 i 18 na Górnym Tarasie Rataj nie odnotowaliśmy jednak nadmiernego zatłoczenia, a napełnienia w komunikacyjnym szczycie nie przekraczały 60 proc. pojemności tramwajów.

Poprawnie obsługiwany jest także ciąg komunikacyjny Os. Lecha – Os. Tysiąclecia – Rondo Rataje przez linie autobusowe nr 154, 162, 181, 190 i 196. Najwyraźniej frekwencja wzrosła tu na linii 181 (ale linia ta wcześniej wykazywała niewielką frekwencję na poziomie 20 proc., obecnie nie przekracza poziomu 40 proc.) oraz na linii nr 190 (napełnienia do 60 proc.). Na liniach nr 157 i 184 na ul. Baraniaka nie stwierdzono znaczącego wzrostu frekwencji.

W celu wzmocnienia dojazdu z Franowa do Ronda Śródka i Ronda Rataje od 14 listopada autobus linii nr 184 kursować będzie z wjazdem na pętlę Franowo. Biorąc pod uwagę rosnące zainteresowanie linią nr 190, która ma także duże znacznie w obsłudze północnej części Poznania (w zastępstwie za remontowaną trasę PST), szukamy możliwości wzmocnienia tego połączenia.