Od dzisiaj ZTM udostępnia lokalizacje pojazdów na podstawie danych GPS

Opublikowano: 02/08/2019
Od dzisiaj ZTM udostępnia lokalizacje pojazdów na podstawie danych GPS

Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu udostępnia już nie tylko rozkłady jazdy i dane dotyczące miejsc na parkingach buforowych oraz typu „Parkuj i Jedź”, ale również – od dzisiaj - dane o rzeczywistym położeniu pojazdów komunikacji miejskiej. To element idei Smart City.

– Inteligentne miasto z myślą o mieszkańcach zbiera, zarządza i udostępnia dane po to, aby każdy mógł z nich swobodnie korzystać. Odbiorcami są między innymi deweloperzy, którzy wykorzystując te dane tworzą serwisy i aplikacje, ułatwiające mieszkańcom codzienne wybory, chociażby dotyczące środka transportu – mówiMichał Łakomski, pełnomocnik Prezydenta Miasta Poznania ds. Smart City. – W ten sposób deweloperzy aplikacji stają się pośrednikami informacji między miastem a mieszkańcami, tworząc alternatywne źródła wiedzy. Tak się dzieje na całym świecie: dzięki otwartym danym powstaje coraz więcej nowoczesnych usług.

Zasada jest prosta: Do otwartych danych dostęp ma każdy i może z nich korzystać bezpłatnie, nawet wówczas, gdy tworzy komercyjne przedsięwzięcia.  

- Wszystkie pomysły, które owocują stworzeniem przydatnych dla mieszkańców narzędzi, są niezwykle cenne  – dodaje Jan Gosiewski, dyrektor ZTM w Poznaniu. – Po naszej stronie jest udostępnienie otwartych danych, a poprzez to inspirowanie deweloperów aplikacji i umożliwienie im dalszego wykorzystania pozyskanych informacji.

Dyrektor ZTM przypomina, że od początku ubiegłego roku na stronie internetowej www.ztm.poznan.pl istnieje zakładka „Dla deweloperów”, na której zamieszczane są pliki zawierające rozkłady jazdy oraz dane dotyczące zajętości parkingów buforowych, a od dzisiaj – także pliki zawierające lokalizację pojazdów realizujących usługi na rzecz ZTM. Dzięki najnowszym danym deweloperzy aplikacji będą mogli np. stworzyć narzędzie pozwalające na podgląd aktualnej pozycji tramwajów i autobusów.

- Dzięki współpracy z partnerem technologicznym, Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym, dane z wielu systemów zostały zebrane i opracowane według międzynarodowego standardu zapisu danych o rozkładach jazdy i przystankach, dzięki czemu można je pobrać w postaci plików GTFS-RT (Realtime) – mówi Daniel Wawrzyniak z ZTM, lider Grupy Mobilność funkcjonującej w miejskim Zespole Smart City.

Również dzisiaj zostały udostępnione dane opisujące dodatkowe cechy poszczególnych pojazdów kursujących na liniach ZTM. W pliku, oprócz numeru bocznego pojazdu, wyszczególniono, czy jest on niskopodłogowy, częściowo niskopodłogowy, czy jest wyposażony w rampę, klimatyzację, system zapowiedzi głosowych, biletomat lub bileterkę,  ładowarkę USB oraz czy znajduje się w nim miejsce do przewożenia rowerów.  To informacje, które również mogą być przydatne dla deweloperów aplikacji, a w rezultacie - dla mieszkańców.

- Otwieramy dane, aby ułatwić funkcjonowanie w mieście i dać możliwość współdecydowania o sposobie wykorzystania danych będących w posiadaniu Miasta – dodaje Daniel Wawrzyniak. - Cieszę się, że samorząd, wspólnie z partnerami biznesowymi, tworzy nowoczesne miasto.

 

W piątkowej konferencji prasowej dotyczącej otwartych danych udział wzięli Jan Gosiewski, dyrektor ZTM i Michał Łakomski, pełnomocnik prezydenta Miasta Poznania ds. Smart City (na zdjęciu poniżej) oraz deweloperzy aplikacji, którzy korzystają z otwartych danych ZTM:

Od lewej: Jan Gosiewski i Michał Łakomski