Tramwaje o długości 45 metrów receptą na zatłoczenie. MPK Poznań sprawdza możliwości techniczne rozwiązania

Opublikowano: 26/11/2018
Tramwaje o długości 45 metrów receptą na zatłoczenie. MPK Poznań sprawdza możliwości techniczne rozwiązania

W związku z koniecznością sprawdzenia możliwości prowadzenia obsługi pasażerskiej z wykorzystaniem 45-metrowych tramwajów, z inicjatywy ZTM podjęto decyzję o rozpoczęciu szczegółowych analiz. Jednym z elementów prowadzonych działań są testowe przejazdy tzw. trójskładem - tramwajem złożonym z trzech wagonów, o długości zbliżonej do pojazdów, których zakup jest rozważany.

Zarząd Transportu Miejskiego – monitorując na bieżąco stan sieci komunikacyjnej, przepustowość węzłów rozjazdowych i napełnienie pojazdów – widzi potrzebę wprowadzenia do obsługi pasażerskiej tramwajów 45-metrowych.

Obecnie wykorzystywane tramwaje 32-metrowe mogą pomieścić ponad 200 pasażerów. Tramwajem o długości 45-metrów można byłoby jednorazowo przewieźć nawet 300-350 osób. Dłuższe tramwaje zwiększą więc możliwości przewozowe przy zachowaniu liczby uruchamianych pojazdów na tym samym poziomie. W przyszłości będą kierowane do obsługi linii kursujących na najbardziej obciążonych trasach w Poznaniu, takich jak np. trasa Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.

Co istotne, już od lat, w wytycznych przekazywanych przez ZTM projektantom znajduje się zapis o konieczności projektowania infrastruktury uwzględniającej platformy przystankowe przystosowane do obsługi tego rodzaju taboru. Wytyczne te są na bieżąco realizowane. Dzięki temu, przystosowane do obsługi taboru o długości 45 metrów są nie tylko przystanki na trasie PST i na Franowo, ale również m.in. zmodernizowane w ostatnich latach przystanki na węzłach Rondo Kaponiera, Most Dworcowy, Poznań Główny oraz Półwiejska i AWF (obecnie trwa przebudowa przystanku PST Most Teatralny - utworzonego jako tymczasowy, który po zakończeniu prac również będzie miał odpowiednią długość).

W związku z koniecznością sprawdzenia możliwości technicznych wprowadzenia nowego, dłuższego rodzaju taboru, z inicjatywy ZTM podjęto decyzję o rozpoczęciu szczegółowych analiz. Analizy te - przeprowadzane obecnie przez MPK Poznań - mają być materiałem wyjściowym do stworzenia projektów budowalno-wykonawczych przystanków i określania kosztów ich realizacji.