Przedłużenie trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (PST) do Dworca Zachodniego w Poznaniu

1 września 2013 roku komunikacja miejska w Poznaniu zyskała nową trasę tramwajową. Choć liczy ona tylko dwa kilometry długości, jest jedną z najbardziej oczekiwanych i potrzebnych. Połączyła bowiem trasę Poznańskiego Szybkiego Tramwaju z torowiskiem na ulicy Głogowskiej i w bardzo dużej mierze odciążyła most Teatralny – gdzie od lat ruch tramwajowy był najbardziej intensywny w mieście.

Przystanek PST Dworzec ZachodniUruchomienie nowego odcinka trasy polepszyło płynność przejazdu w podstawowej osi układu sieci tramwajowej: most Teatralny –  rondo Kaponiera – most Dworcowy oraz zintegrowało komunikację miejską z kolejową. W ten sposób otwarta 1 lutego 1997 roku trasa PST zamiast 6,1 km ma 8,1 km długości. To przykład jednej z najnowocześniejszych w Polsce bezkolizyjnych tras tramwajowych.

Otwarcie trasy uświetniła efektowna parada tramwajów oznaczonych numerem 0. Po wyjeździe z pętli przy osiedlu Jana III Sobieskiego zatrzymała się dopiero na przystanku Dworzec Zachodni. Wzięły w niej udział setki poznaniaków.

Kawalkada tramwajów składała się z dziesięciu pojazdów od najstarszego do najnowszego. Były to zabytkowe składy: N+ND+ND 602+456+436, „kanciak” czyli 102N 1, 102Na 71, 105N+105N 194+193, wysłużone bimby z niemieckiego demobilu GT6 615 i GT8 685 oraz te współczesne: Moderus Alfa, Moderus Beta, Tatra 405, Combino i Tramino.

Inwestycja objęła między innymi:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej o długości 2 km na podkładach i betonie oraz 12 rozjazdów
  • budowę przystanku Dworzec Zachodni o długości 108 m z przeszkloną halą peronową o szerokości 17 m, wysokości 8,4 m i kubaturze 17,5 tys. m szesc. (do budowy hali przystankowej wykorzystano 4 tys. m szesc. betonu, 284 t stali konstrukcyjnej i 481 ton stali zbrojeniowej)
  • budowę pętli tramwajowej przy peronie numer 7 Dworca Zachodniego
  • budowę sieci trakcyjnej o długości 4,2 km
  • budowę węzła rozjazdowego „Głogowska”
  • budowę tunelu dla pieszych pomiędzy peronami Dworzec Zachodni a dworcem kolejowym PKP

Finansowanie:

  • całkowita wartość projektu 126 080 359 zł
  • dofinansowanie z Unii Europejskiej/WPRO 54 992 879 zł

PST program regionalny

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013