Kolejne „elektryki” trafiają do MPK Poznań. Pierwsze z nich rozpoczęły kursowanie na liniach

Opublikowano: 06/09/2021
Kolejne „elektryki” trafiają do MPK Poznań. Pierwsze z nich rozpoczęły kursowanie na liniach

Rozpoczęły się dostawy nowych autobusów elektrycznych. MPK Poznań systematycznie prowadzi odbiór nowych pojazdów, a pierwsze z nich rozpoczęły dziś kursowanie z pasażerami. Jednocześnie na terenie zajezdni przy ulicy Kaczej oraz na dworcach Górczyn, Garbary i Jana III Sobieskiego kończą się prace budowlane związane z rozbudową infrastruktury do ich ładowania.

Do 21. autobusów z napędem elektrycznym, które już przewożą poznaniaków, dołączyły kolejne wyprodukowane przez Solaris Bus & Coach. Łącznie, w ramach aktualnej dostawy,  do MPK Poznań sp. z o.o. trafi  37 nowych Urbino electric: 31 z nich będzie miało długość 12 metrów, natomiast 6 będzie przegubowych, czyli o długości 18 metrów.

Nowe autobusy zakupione zostały z myślą o obsłudze linii nr 145, 149, 163, 175, 176, 179, 190 i 193, przebiegających przez poznańskie osiedla i – docelowo – przede wszystkim na nich będą kursowały. W związku z tym projekt obejmuje również budowę nowej infrastruktury ładowania. Po zakończeniu prac i odbiorów nowe autobusy będą nocami ładowane stacjonarnie poprzez złącze typu plug-in w zajezdni przy ul. Kaczej, natomiast w ciągu dnia poziom energii w bateriach uzupełniany będzie poprzez szybkie ładowarki pantografowe. Kolejne takie ładowarki (oprócz już funkcjonujących) są budowane na dworcach Os. Jana III Sobieskiego oraz Garbary, a także na terenie dworca Górczyn oraz w zajezdni Kacza, gdzie będą doładowywane pojazdy podczas obsługi linii komunikacyjnych (np. linii nr 145, czy 179).

Nowe autobusy są klimatyzowane i monitorowane. Nowością są kamery zewnętrzne  „obserwujące” prawy bok autobusu oraz pantograf. Są to również pierwsze autobusy liniowe MPK Poznań w barwach zielono-żółtych perłowych. Standardowo dla pasażerów przygotowany został system informacji pasażerskiej, składający się z czytelnych, nowoczesnych tablic kierunkowych i wyświetlaczy w środku autobusu, systemu zapowiedzi głosowych i monitorów informacji publicznej. Pojazdy są niskopodłogowe, wewnątrz wyznaczona została przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, miejsce do przewozu rowerów. W autobusach są ładowarki USB, zamontowane zostało również zewnętrzne oświetlenie przestrzeni drzwiowych.

Projekt „Elektryfikacja wybranych linii autobusowych w Poznaniu”, w ramach którego pozyskujemy 37 elektrycznych autobusów oraz infrastrukturę ładowania, uzyskał dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, oś priorytetowa VI „Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach”, działanie 6.1 „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach”.