Plan poprawy dostępności komunikacji miejskiej na osiedlach peryferyjnych: propozycja nowych linii minibusowych

Opublikowano: 25/02/2021
Plan poprawy dostępności komunikacji miejskiej na osiedlach peryferyjnych: propozycja nowych linii minibusowych

Pilotażowe uruchomienie pierwszej linii minibusowej na Ogrodach i osiedlach Nowe Ogrody oraz Lotników Wielkopolskich spotkało się z dużym zainteresowaniem pasażerów. Dlatego Zarząd Transportu Miejskiego zamierza uruchomić 3 kolejne linie (nr 122, 123 i 127) obsługiwane minibusami. 

- Sytuacja komunikacyjna ma wielkie znaczenie dla jakości życia mieszkańców. Dlatego staramy się tworzyć jak najbardziej dogodne możliwości przemieszczania się, rozwijając w szczególności transport publiczny - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - Wprowadzenie w 2019 roku minibusów w rejonie Ogrodów poprawiło dostęp do komunikacji publicznej okolicznym mieszkańcom. Było to rozwiązanie pilotażowe w naszym mieście, które się sprawdziło i w związku z tym planujemy powstanie nowych tras obsługiwanych przez tego typu pojazdy.

Idea linii minibusowych to element strategii Zarządu Transportu Miejskiego. Jej  celem jest ciągłe podnoszenie jakości i dostępności transportu zbiorowego w Poznaniu. Dzięki tego typu rozwiązaniom można wytyczyć m.in. linie przebiegające wąskimi, krętymi ulicami o ograniczonej nośności czy w miejscach, gdzie występują duże odległości do najbliższych przystanków tradycyjnej komunikacji (tzw. „białe plamy”).

- Minibusy pozwalają na zwiększenie dostępności komunikacji zbiorowej, zwłaszcza tam, gdzie nie mogą kursować standardowe pojazdy ze względu na swoją szerokość oraz ograniczoną nośność jezdni i wykluczające warunki techniczne. Tego typu linie sprawdzają się przede wszystkim obsługując osiedla z dużym zapotrzebowaniem na transport publiczny, gdzie odległość do przystanków tramwajowych i autobusowych może zniechęcać potencjalnych pasażerów – mówi Wojciech Miechowicz, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu ds. Publicznego Transportu Zbiorowego.

Linie minibusowe charakteryzują się stosunkowo krótkim zasięgiem. Ich głównym zadaniem jest dowiezienie pasażerów do linii tramwajowych i autobusowych, ale także zapewnienie komunikacji w obrębie osiedla, co podnosi atrakcyjność transportu publicznego.  

Udany pilotaż z linią nr 121

Pierwszy połączeniem minibusowym w Poznaniu jest linia nr 121. Pojazdy kursują z Ogrodów ulicami Nowina i 5 Stycznia na osiedle Nowe Ogrody, które cały czas się rozbudowuje.

- Zainteresowanie tą linią okazało się na tyle obiecujące, że chcemy rozwijać tego typu połączenia w innych częściach Miasta. W najbliższym czasie planujemy konsultować z radami osiedli projekty uruchomienia trzech kolejnych takich linii, oznaczonych numerami 122, 123 i 127 – wskazuje W. Miechowicz.

Propozycja trzech nowych linii: 122, 123 i 127

Linia nr 122 na Junikowie pozwoliłaby na obsługę ulic: Wieruszowskiej, Ziębickiej, Kamiennogórskiej, Dziewińskiej i Cmentarnej, zapewniając dojazd do tramwajów kursujących ulicą Grunwaldzką po przesiadce na jednym z przystanków: Cmentarna, Grotkowska (wjazd autobusu na wspólny przystanek autobusowo-tramwajowy) i Rondo Skubiszewskiego. Odwiedzający cmentarz Junikowo zyskaliby regularny dojazd w rejon wejścia na nekropolię od strony ulicy Cmentarnej.

Po kliknięciu w obrazek można pobrać plik PDF z mapką przejazdu linii nr 122

linia nr 122

Linia nr 122

JUNIKOWO – Grunwaldzka – Wieruszowska – Junikowska – Ziębicka – Grunwaldzka – Smoluchowskiego – Kamiennogórska – Dziewińska – Braniborska – Ścinawska – Kmicica – Dziewińska – Grunwaldzka – Cmentarna – Cmentarna Parking – Cmentarna – Grunwaldzka – JUNIKOWO

Linia nr 123 zapewniłaby połączenie rejonu pętli autobusowej na Starołęce z Krzesinami poprzez Minikowo i Garaszewo. Minibus kursowałby ulicami: Żeglarską, Oświęcimską i Garaszewo. Oprócz skomunikowania ze sobą tych dwóch osiedli (obecnie przejazd między nimi transportem zbiorowym jest bardzo utrudniony), linia zapewniać będzie dojazd ze Starołęki do liceum w Krzesinach.

Po kliknięciu w obrazek można pobrać plik PDF z mapką przejazdu linii nr 123

linia nr 125

Linia nr 123

STAROŁĘKA – Starołęcka – Żeglarska – Oświęcimska – Sandomierska – Niżańska – Garaszewo – KRZESINY

Linia nr 127 umożliwiałby obsługę osiedla Antoninek, zapewniając komunikację wewnętrzną osiedla, a także łącząc przystanek tramwajowo-autobusowy Mogileńska z pętlą na Franowie. Jednocześnie pasażer miałby możliwość wygodnej przesiadki na tramwaje kursujące na Miłostowo lub Franowo.

Po kliknięciu w obrazek można pobrać plik PDF z mapką przejazdu linii nr 127

linia nr 127

Linia nr 127

MOGILEŃSKA – Pusta – Bożeny – Jaromira – Leszka – Ziemowita – Browarna – Piwna – Stalowa – Folwarczna – FRANOWO

Wszystkie powyższe linie planowane są do uruchomienia jako pilotażowe. Ich przebieg oraz rozkłady jazdy będą dostosowywane do potrzeb mieszkańców.

Podobnie jak już posiadane przez MPK 2 minibusy typu Kapena Urby, które obsługują linię nr 121, minibusy do obsługi kolejnych 3 linii będą miały część z niską podłogą, dostępną dla osób niepełnosprawnych, czy osób z wózkami.