Płatności kartą na liniach ZTM

Opublikowano: 15/12/2022
Płatności kartą na liniach ZTM

W tramwajach i autobusach obsługujących linie ZTM znajdują się terminale do sprzedaży biletów za pomocą zbliżeniowych kart płatniczych. Podróżując po Poznaniu i aglomeracji można kupić jednorazowy bilet czasowy lub 24-godzinny przy użyciu zbliżeniowej karty płatniczej lub smartfona obsługującego technologię HCE lub NFC.

- To wyjście naprzeciw oczekiwaniom pasażerów, zwłaszcza że płatności zbliżeniowe są coraz powszechniejsze. W poznańskich tramwajach i autobusach oraz pojazdach obsługujących linie podmiejskie nie trzeba korzystać z papierowych biletów. To z pewnością udogodnienie dla tych, którzy nie posiadają karty PEKA i okazjonalnie korzystają z komunikacji. Takie rozwiązanie jest też idealne dla turystów, którzy chcąc się poruszać po Poznaniu na przykład w drodze z lotniska lub na dworzec - nie muszą tracić czasu. Wystarczy, że wsiądą i zapłacą kartą. Prosto, szybko i ekologicznie - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

Operatorem Open Payment System jest Mennica Polska S.A., która zamontowała i uruchomiła terminale w tramwajach i autobusach na liniach miejskich i podmiejskich. Montaż objął aż 760 urządzeń, a pojazdy, w których system już działa, są oznaczone specjalnymi naklejkami:

naklejka platnosc zblizeniowa8

Spełniamy oczekiwania pasażerów

Nowy system znacznie rozszerzył sieć sprzedaży, ponieważ nie ma potrzeby zakupu papierowego biletu przed wejściem do pojazdu. Należy pamiętać o tym, że bilet nie jest drukowany, a terminal nie drukuje potwierdzenia transakcji.

- Uzupełnienie obecnego wachlarza dystrybucji biletów jednorazowych czasowych o możliwość ich zakupu w każdym pojeździe przy użyciu karty płatniczej lub telefonu było jednym z naszych strategicznych projektów. To wyjście naprzeciw oczekiwaniom pasażerów – mówi Jan Gosiewski, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

– Open Payment System jest nowoczesny, bezpieczny oraz wygodny i prosty w użytkowaniu - mówi Jacek Sieński, Dyrektor Pionu Handlowego Płatności Elektronicznych Mennicy Polskiej S.A., która jest Operatorem systemu. – To także rozwiązanie ekologiczne i oszczędne ponieważ bilety nie są drukowane, funkcjonują wyłącznie w postaci elektronicznej.

Nowość jest nie tylko istotna dla pasażerów, ale także dla przewoźników. Możliwość zakupu biletu w terminalu oznacza, że na liniach podmiejskich już nie będzie sprzedaży biletów jednorazowych przez kierowców. Prowadzący pojazdy mogą skoncentrować się wyłącznie na kierowaniu autobusem. To z pewnością poprawi płynność funkcjonowania komunikacji, nie będziemy mieli przestojów wynikających z obsługi biletowej przez kierowcę.

Wybierz, zbliż i jedź – system jest wygodny i prosty

Dla pasażerów uruchomienie możliwości zakupu biletu w autobusie lub tramwaju to oszczędność czasu i większa wygoda korzystania z  transportu publicznego. Jak to działa? Po wejściu do autobusu lub tramwaju, na ekranie przyjaźnie zaprojektowanego terminala, wystarczy wybrać bilet, a następnie przyłożyć do czytnika kartę płatniczą lub smartfon obsługujący technologię HCE lub NFC. Akceptacja transakcji trwa tylko pół sekundy. To prosty, szybki i ekologiczny sposób kupowania biletu w komunikacji miejskiej.

Pasażerowie mają do dyspozycji zakup jednorazowych biletów czasowych: do 15 minut (4 zł w taryfie normalnej), do 45 minut (6 zł) i do 90 minut (8 zł) oraz krótkookresowy bilet 24-godzinny w cenie 15 zł (na strefę A) lub 20 zł (na strefę A+B+C+D).

Pakiet informacji dotyczący nowej możliwości zakupu biletów znajduje się na specjalnie stworzonym PORTALU PASAŻERA – www.opspoznan.pl, w którym można np. sprawdzić historię zakupionych biletów, wystąpić o fakturę czy złożyć reklamację.

Jak wygląda kontrola biletów?

Jeśli transakcja została wykonana kartą zbliżeniową to właśnie ta karta powinna zostać przyłożona do czytnika kontrolera. Jeśli podróżny zapłacił za bilet smartfonem z podpiętą kartą, wówczas do czytnika kontrolera trzeba zbliżyć telefon pamiętając, żeby mieć włączony NFC.  Ważność swojego biletu można sprawdzić w terminalu zainstalowanym w autobusie lub tramwaju, którym aktualnie podróżujemy.

Dla każdej transakcji zakupu biletu system generuje specjalny numer, tzw. token w postaci ciągu znaków. W przypadku kontroli uprawnienie do przejazdu potwierdzamy kartą płatniczą lub urządzeniem mobilnym, w zależności od tego w jaki sposób realizowaliśmy transakcję. W praktyce osoba kontrolująca nie ma dostępu ani do numeru karty, ani do środków na koncie pasażera. Po zbliżeniu karty lub smartfona do czytnika kontroler dostaje jedynie potwierdzenie, czy w momencie kontroli dany pasażer posiada zakupiony i ważny bilet. 

Open Payment System to bezpieczeństwo transakcji

- Pasażerowie korzystający z urządzeń działających w ramach OPS mają gwarancję maksymalnego bezpieczeństwa transakcji. Jako dostawca usługi systematycznie przechodzimy audyty potwierdzające, że spełniamy rygorystyczne wytyczne międzynarodowych organizacji płatniczych Visa i Mastercard – zapewnia J. Sieński. Mennica Polska posiada specjalistyczny certyfikat PCI DSS. Potwierdza on, że wszystkie informacje powiązane z kartą płatniczą klienta, w tym dane osobowe oraz numery PIN są szyfrowane, przesyłane i przechowywane z zachowaniem rygorystycznych procedur.

Sieć sprzedaży biletów ZTM – coraz więcej możliwości

Pasażerowie mają do dyspozycji kolejną - bardzo wygodną, nowoczesną, a co istotne dostępną 24h na dobę - również w dni wolne i świąteczne, możliwość zapłaty za przejazd komunikacją zbiorową.

Ponadto sieć sprzedaży biletów ZTM obejmuje:

- ponad 100 biletomatów stacjonarnych, w których można kupić bilet jednorazowy w formie papierowej oraz doładować kartę PEKA 24h na dobę,

- 11 Punktów Obsługi Klienta ZTM w Poznaniu i 3 na terenie aglomeracji: w Tarnowie Podgórnym, Kleszczewie i w Rokietnicy,

- ponad 300 Punktów Sprzedaży Biletów, w których można kupić bilet jednorazowy w formie papierowej oraz doładować kartę PEKA,

- możliwość doładowania karty PEKA w Internecie poprzez portal www.peka.poznan.pl 24h na dobę,

- możliwość zakupu biletów jednorazowych czasowych oraz krótkookresowych w formie elektronicznej przez smartfon w następujących aplikacjach mobilnych 24h na dobę: moBILET, mPay, SkyCash, GoPay, jakdojade.pl i zBiletem.

* Poniżej można obejrzeć filmy przedstawiające kolejno:

1. Zakup biletu

2. Kontrola biletu

3. Sprawdzenie w kasowniku

4. Historia transakcji

5. Sprawdzenie numeru karty

6. Spłata zadłużenia w kasowniku

7. Spłata zadłużenia na portalu www

 Klikając w poniższy obraz można pobrać ulotkę "Jak kupić bilet w autobusie lub tramwaju?"

ulotka2