Płatności kartą zbliżeniową na liniach ZTM – rozpoczął się montaż w tramwajach MPK Poznań

Opublikowano: 07/02/2023
Płatności kartą zbliżeniową na liniach ZTM – rozpoczął się montaż w tramwajach MPK Poznań

W pierwszych tramwajach MPK Poznań zostały już zamontowane terminale do płatności zbliżeniowych, które umożliwiają zakup jednorazowych biletów czasowych lub 24-godzinnych przy użyciu zbliżeniowej karty płatniczej lub smartfona obsługującego technologię HCE lub NFC. Przypomnijmy, że system działa już w autobusach wszystkich operatorów w komunikacji podmiejskiej.

W tramwajach i autobusach MPK Poznań urządzeń będzie blisko 560. Biorąc pod uwagę fakt, że 200 terminali już działa w autobusach podmiejskich,  obecnie rozpoczęła się największa część wdrażania systemu płatności zbliżeniowych. W pierwszej kolejności są one montowane w tramwajach. W 60 pojazdach stacjonujących w zajezdni przy ulicy Głogowskiej montaż już się zakończył, a  zakończenie całości prac w tramwajach planowane jest na przełomie lutego i marca.

Pojazdy, w których system już działa, będą oznaczone specjalnymi naklejkami:

tu kupisz

Naklejka ma szczególne znaczenie w przypadku pociągów tramwajowych składających się z  dwóch wagonów, dlatego apelujemy do pasażerów chcących skorzystać z systemu o zwracanie uwagi na oznaczenie.   

Po zakończeniu montażu w tramwajach, terminale pojawią się w autobusach MPK Poznań. Z uwagi na bardzo dużą liczbę urządzeń, zakończenie prac związanych z uruchomieniem systemu w całej aglomeracji jest planowane w I kwartale 2023r.

Na liniach podmiejskich system już działa

Przypomnijmy, że pierwsze terminale do sprzedaży biletów za pomocą zbliżeniowych kart płatniczych zostały zamontowane i uruchomione w listopadzie ubr. w autobusach PUK Komorniki. W grudniu system uruchomiono w autobusach Translubu z Lubonia i Rokbusu z Rokietnicy, a w kolejnym miesiącu w autobusach pozostałych pięciu operatorów: Transkom Czerwonak, Kombus Kórnik, TPBUS Tarnowo Podgórne, ZKP Suchy Las i ZK Kleszczewo.

Montaż urządzeń oznacza, że w momencie kiedy pojawią się one w pojeździe będą automatycznie gotowe do użytku.

Większa sieć sprzedaży

Nowy system znacznie rozszerza sieć sprzedaży, ponieważ nie ma potrzeby zakupu papierowego biletu przed wejściem do pojazdu. Należy pamiętać o tym, że bilet nie jest drukowany, a terminal nie drukuje potwierdzenia transakcji. Open Payment System jest nowoczesny, bezpieczny oraz wygodny i prosty w użytkowaniu.  To także rozwiązanie ekologiczne i oszczędne ponieważ bilety nie są drukowane, funkcjonują wyłącznie w postaci elektronicznej.

Wybierz, zbliż i jedź – system jest wygodny i prosty

Dla pasażerów uruchomienie możliwości zakupu biletu w autobusie lub tramwaju to oszczędność czasu i większa wygoda korzystania z  transportu publicznego. Jak to działa? Po wejściu do autobusu lub tramwaju, na ekranie przyjaźnie zaprojektowanego terminala, wystarczy wybrać bilet, a następnie przyłożyć do czytnika kartę płatniczą lub smartfon obsługujący technologię HCE lub NFC. Akceptacja transakcji trwa tylko pół sekundy. To prosty, szybki i ekologiczny sposób kupowania biletu w komunikacji miejskiej.

Pasażerowie będą mieli do dyspozycji zakup jednorazowych biletów czasowych: do 15 minut (4 zł w taryfie normalnej), do 45 minut (6 zł) i do 90 minut (8 zł) oraz krótkookresowy bilet 24-godzinny w cenie 15 zł (na strefę A) lub 20 zł (na strefę A+B+C+D). Dostępne będą również bilety ulgowe.

Pakiet informacji dotyczący nowej możliwości zakupu biletów znajduje się na specjalnie stworzonym PORTALU PASAŻERA – www.opspoznan.pl, w którym będzie można np. sprawdzić historię zakupionych biletów, wystąpić o fakturę czy złożyć reklamację.

Jak wygląda kontrola biletów?

Jeśli transakcja została wykonana kartą zbliżeniową to właśnie ta karta powinna zostać przyłożona do czytnika kontrolera. Jeśli podróżny będzie płacił za bilet smartfonem z podpiętą kartą, wówczas do czytnika kontrolera będzie trzeba zbliżyć telefon pamiętając żeby mieć włączony NFC.  Ważność swojego biletu będzie można sprawdzić w terminalu zainstalowanym w autobusie lub tramwaju, którym aktualnie podróżujemy.

Dla każdej transakcji zakupu biletu system generuje specjalny numer, tzw. token w postaci ciągu znaków. W przypadku kontroli uprawnienie do przejazdu potwierdzamy kartą płatniczą lub urządzeniem mobilnym, w zależności od tego w jaki sposób realizowaliśmy transakcję. W praktyce osoba kontrolująca nie ma dostępu ani do numeru karty ani do środków na koncie pasażera. Po zbliżeniu karty lub smartfona do czytnika kontroler dostaje jedynie potwierdzenie, czy w momencie kontroli dany pasażer posiada zakupiony i ważny bilet. 

Open Payment System to bezpieczeństwo transakcji

Pasażerowie korzystający z urządzeń działających w ramach OPS mają gwarancję maksymalnego bezpieczeństwa transakcji. Dostawca usługi - Mennica Polska - systematycznie przechodzi audyty potwierdzające spełnienie rygorystycznych wytycznych międzynarodowych organizacji płatniczych Visa i Mastercard. Mennica Polska posiada ponadto specjalistyczny certyfikat PCI DSS. Potwierdza on, że wszystkie informacje powiązane z kartą płatniczą klienta, w tym dane osobowe oraz numery PIN są szyfrowane, przesyłane i przechowywane z zachowaniem rygorystycznych procedur.