Podsumowanie ankiety dot. preferowanych tras linii autobusowych po otwarciu zmodernizowanego ronda Rataje

Opublikowano: 15/07/2021
Podsumowanie ankiety dot. preferowanych tras linii autobusowych  po otwarciu zmodernizowanego ronda Rataje

Blisko 2,4 tys. osób wzięło udział w badaniu dotyczącym preferowanych tras linii autobusowych po otwarciu zmodernizowanego ronda Rataje. Dwa warianty – pierwszy,  zakładający skierowanie linii do ronda Rataje prosto ulicą Krzywoustego oraz trzeci -  przewidujący dojazd autobusów ulicą Szwedzką do pętli Franowo (tak jak obecnie) zyskały największe poparcie. Bardzo dziękujemy za wszystkie głosy, które są cennym wkładem w projektowaniu komunikacji zbiorowej.

Obecnie trwa modernizacja ronda Rataje. Po zakończeniu prac pasażerowie zyskają nowoczesny węzeł przesiadkowy preferujący komunikację publiczną. Obecnie autobusy na liniach nr 154, 425, 431, 432, 435, 501, 502, 511, 512, 560, 561 dojeżdżają do Franowa, ale przed rozpoczęciem prac na rondzie Rataje część z nich kończyła swoje trasy na dworcu autobusowym Rondo Rataje.

W celu stworzenia jak najbardziej odpowiadającego potrzebom pasażerów układu linii po otwarciu ronda, Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu poprosił o wypełnienie krótkiej ankiety. Jej celem było poznanie preferencji komunikacyjnych pasażerów powyższych linii.

Pasażer miał możliwość wskazania (dla linii, z której korzysta) jednej z trzech alternatywnych tras przejazdu na terenie Poznania. Zaproponowano trzy opcje:

1. dojazd ulicą Krzywoustego do ronda Rataje, gdzie można przesiąść się na tramwaj

Ankieta 1

 2. dojazd do ronda Rataje nieco wydłużoną trasą, ale z możliwością dodatkowej wygodnej przesiadki na Os. Czecha

Ankieta 2

3. obecną trasę do Franowa z możliwością przesiadki na tramwaj na ulicy Szwedzkiej lub Franowie

Ankieta 3

Ankietę przeprowadzono dwiema metodami. W pierwszej zapytano 200 pasażerów oczekujących na przystankach autobusowych Franowo i Szwedzka, druga polegała na wypełnieniu takiego samego formularza w Internecie (w dniach od 26 maja do 6 czerwca 2021r.).

Badanie przeprowadzone na przystankach dało łącznie 315 wskazań (część pasażerów korzysta bowiem z więcej niż jednej linii). Wariant 1, zakładający skierowanie linii do ronda Rataje prosto przez ul. Krzywoustego uzyskał łącznie 127 głosów (40,3%). Więcej pasażerów (169 - 53,7%) wskazało jednak na wariant 3, zakładający skierowanie linii jak obecnie przez ul. Szwedzką do pętli Franowo. Wariant 2, wg którego autobusy dojeżdżałyby do ronda Rataje przez Os. Czecha i ulicę Brneńską uzyskał najmniej – 19 wskazań (6,0%). W tabelce poniżej pokazane zostały wskazania dla poszczególnych linii.

Tabela ankieta

Ankietę internetową wypełniło 2186 osób, przy łącznej liczbie wyświetleń 4654. Badanie przyniosło nieco inne wyniki, bowiem wariant 1 uzyskał 3563 (61,4%) wskazań, a wariant 3 – 1458 (25,1%). Najmniejszym zainteresowaniem cieszył się wariant 2 – 786 głosów (13,5%), przy łącznej liczbie wskazań 5807.  W poniższej tabelce przedstawiona jest liczba wskazań dla poszczególnych linii.

Tabela ankieta 2

- Przede wszystkim chcemy bardzo podziękować za udział w badaniu – mówi Wojciech Miechowicz, zastępca dyrektora ZTM w Poznaniu ds. Publicznego Transportu Zbiorowego. - Zebrany materiał, który zawiera także inne cenne informacje i uwagi pasażerów, będzie teraz szczegółowo analizowany, także pod kątem konieczności zapewnienia obsługi poszczególnych relacji. Przed wprowadzeniem ewentualnych zmian w przebiegu linii, poprosimy jeszcze o opinię zainteresowane rady osiedli oraz gminy Kórnik, Kleszczewo i Zaniemyśl, z którymi Miasto Poznań organizuje transport na poszczególnych liniach.