Poznański Rower Miejski 4. generacji (PRM 4G): Najczęstsze pytania i odpowiedzi

Opublikowano: 25/03/2019
Poznański Rower Miejski 4. generacji (PRM 4G): Najczęstsze pytania i odpowiedzi

Jak rozpoznać rower elektryczny? Jakie duże są strefy 4G znajdujące się przy stacjach PRM 3G? Mam problem ze zwrotem rowerów 4 generacji. Co robić? - W pierwszych dniach funkcjonowania roweru 4. generacji użytkownicy przyzwyczajają się do nowego systemu. Chcąc wyjaśnić pojawiające się wątpliwości przedstawiamy najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi na nie.

Od minionego czwartku użytkownicy Poznańskiego Roweru Miejskiego mają do dyspozycji nie tylko rowery stacyjne, ale i rowery 4. generacji (PRM 4G), które nie wymagają stacji dokujących. Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu, wspólnie z Operatorem PRM, na bieżąco reagują na wszystkie zgłoszenia i uwagi przekazywane przez mieszkańców, stale udoskonalając funkcjonowanie systemu. Chcąc również w jak największym stopniu ułatwić korzystanie z niego - publikujemy najczęściej zadawane pytania oraz odpowiedzi na nie.

 

Czy wszystkie rowery 4. generacji zostały już oddane do użytku?

Tak. Dostępne są zarówno standardowe rowery bezstacyjne, jak i rowery ze wspomaganiem elektrycznym.

 

Jak duże są strefy PRM 4G znajdujące się przy tradycyjnych stacjach PRM?

Zasięg strefy dla rowerów 4. generacji to kilka metrów od samej stacji, w każdym kierunku.

 

Czym różni się rower 3G i 4G?

Rowery 3. i 4. generacji są na pierwszy rzut oka podobne, jednak warto pamiętać, że:

  • Rowery 3G mają na przednim kole adapter, który umożliwia pozostawienie ich w stojakach na stacjach PRM 3G
  • Rowery 4G takiego adaptera nie mają; są natomiast wyposażone w komputer pokładowy znajdujący się nad tylnym kołem. Dodatkowo, na naklejkach na rowerze (np. przy numerze roweru) znajduje się napis „PRM 4G”.

Należy pamiętać, że o ile rowery 4. generacji (PRM 4G) można pozostawiać bezpłatnie w strefach PRM 4G oraz w bezpośrednim sąsiedztwie stacji PRM 3G, to rowery 3. Generacji (stacyjne) można zostawiać bezpłatnie jedynie w stacjach PRM 3G.

 

Jak rozpoznać rower elektryczny?

Rower ze wspomaganiem elektrycznym jest bardzo podobny do standardowych rowerów 4. generacji. Nad tylnym kołem znajduje się jednak charakterystyczna bateria (ze wskaźnikiem naładowania), a nad nią – komputer pokładowy. Poniżej pedałów widoczny jest czarny moduł zawierający silnik elektryczny

 

Jak odnaleźć rowery elektryczne?

Należy w menu aplikacji wejść w zakładkę „Szukaj roweru”, a następnie zaznaczyć, jakiego typu roweru się szuka. Wyświetli się lista dostępnych pojazdów wraz z ich lokalizacjami. Po kliknięciu w konkretny rower zostaniemy przekierowani na mapę, na której zaznaczony będzie ten rower.

Rowery można wyszukiwać także poprzez stronę poznanskirower.pl - zarówno na stronie głównej, jak i w zakładce „Mapa stacji”. Po oznaczeniu jakiego roweru się poszukuje (m.in. 3G, 4G, Rowery elektryczne) wyświetla się mapa z oznaczonymi punktami.

 

Nie jestem pewien, czy korzystam z właściwej aplikacji.

Aby korzystać z Poznańskiego Roweru Miejskiego, ze wszystkimi udogodnieniami należy pobrać aktualną aplikację Poznański Rower Miejski (Google Play, App Store). Szczegółowe informacje na stronie internetowej www.poznanski.rower.pl.

 

Jak wypożyczyć rower 4. generacji?

Można to zrobić przez aplikację mobilną, komputer pokładowy albo kontakt z Biurem Obsługi Klienta:

  • aplikacja mobilna PRM: Najpierw należy zeskanować kod QR na rowerze lub wybrać zakładkę Menu -> Wypożycz rower i wpisać jego numer. Następnie należy nacisnąć  Wypożycz rower – wtedy na ekranie telefonu wyświetli się kod, który trzeba wpisać na klawiaturze komputera pokładowego,
  • komputer pokładowy: należy wpisać numer telefonu komórkowego oraz kod PIN lub przyłożyć do czytnika sparowaną kartę PEKA. Ważne! Wypożyczając rower na imienną kartę PEKA trzeba mieć przy sobie telefon - nadejdzie na niego numer kodu, który następnie trzeba wpisać na klawiaturze komputera pokładowego.

Po wypożyczeniu roweru PRM 4G nastąpi zwolnienie blokady Fork Lock. Wtedy należy zdjąć blokadę z koła i wstawić ją do uchwytu, który znajduje się na kierownicy.

 

Jak zwrócić rower 4. generacji?

Rower zwracamy tylko poprzez komputer pokładowy (nie jest to możliwe przez aplikację mobilną) – wystarczy nacisnąć przycisk „OK”, po czym zapiąć blokadę przedniego koła. Rower potwierdzi poprawny zwrot sygnałem dźwiękowym i komunikatem na wyświetlaczu.

 

Korzystam z aplikacji. Przy próbie zwrotu roweru 4G otrzymuję komunikat „Zwrot w tym miejscu jest niemożliwy” - mam oddać rower do wolnego elektrozamka. O co chodzi?

Taki komunikat pojawia się w przypadku, gdy użytkownik próbuje zwrócić rower 4G za pomocą aplikacji. Rowery 4G oddajemy tylko za pomocą komputera pokładowego – wciskając przycisk OK, a następnie ręcznie zamykając blokadę Fork Lock.

 

Na komputerze pokładowym nie świeci się żadna dioda.

Może to wynikać z faktu, że np. rower został zrestartowany lub rozładował się komputer. Należy chwilę poczekać lub wypożyczyć inny rower. W celu dodatkowego upewnienia się, należy dotknąć dowolnego przycisku na komputerze pokładowym, by sprawdzić, czy jest aktywny. 

 

Posiadam aplikację Nextbike, ale nie tę, która jest dedykowana PRM. Czy mogę korzystać ze wszystkich opcji dostępnych dla PRM?

Posiadając aplikację Nextbike można bez przeszkód wypożyczyć Poznański Rower Miejski. Nie można jednak skorzystać przez aplikację z opcji „Rezerwacja” czy „Postój” (warto jednak pamiętać, że opcja „Postój” jest dostępna także przez komputer pokładowy. W momencie kiedy rower jest wypożyczony, po wzbudzeniu komputera pojawia się komunikat: Wciśnij OK jeśli chcesz zwrócić rower lub P jeśli chcesz wybrać opcje postoju. Wciskamy P i zamykamy fork lock.

Warto pamiętać, że rower można zarezerwować na maksymalnie 15 minut, a postój nie może trwać dłużej niż 60 minut. Czas rezerwacji i postoju wliczane są do czasu wypożyczenia.

 

Jakie warunki trzeba spełnić, aby skorzystać z promocyjnej taryfy? Czy dotyczy ona wszystkich rodzajów rowerów?

Poznański Rower Miejski posiada promocyjną taryfę dla użytkowników identyfikujących się za pomocą imiennej karty PEKA z ważnym w strefie A biletem okresowym (A, A+B, A+B+C). 

Ulga dotyczy tylko pierwszego wynajmowanego roweru - opłata za drugi i kolejny rower wynajmowany w tym samym czasie jest naliczana według standardowego taryfikatora. Dotyczy zarówno rowerów 3. generacji, jak i standardowych rowerów 4. generacji. Ważne: Promocyjna taryfa nie dotyczy rowerów elektrycznych PRM 4G.

 

W jaki sposób zintegrować swoje konto z kartą PEKA?

Podstawą jest aktywne konto użytkownika Poznańskiego Roweru Miejskiego. Kiedy mamy już za sobą rejestrację i aktywację konta, integrujemy z nim kartę PEKA.

W tym celu podchodzimy do stacji PRM 3G  i przykładamy kartę PEKA do terminala, a następnie podajemy nasze dane logowania do systemu PRM. Nastąpi sparowanie karty z kontem w systemie PRM. W przypadku rowerów 4G  możemy to zrobić także przy pomocy komputera pokładowego.

Kartę PEKA możemy też dodać przez aplikację. W tym celu należy w menu aplikacji wybrać zakładkę „Karta zbliżeniowa”, wpisać numer karty i zatwierdzić klikając przycisk „Dodaj”. Można też dokonać sparowania karty z kontem podczas wypożyczania roweru 4G klikając w aplikacji przycisk Użyj czytnika RFID w rowerze oraz skanując kartę.

Dane logowania podajemy tylko przy pierwszym przyłożeniu karty PEKA do terminala. Od tego momentu taryfa ulgowa będzie dostępna za każdym razem, kiedy będziemy logować się za pomocą karty PEKA, na której zapisany będzie ważny bilet, uprawniający do zniżki.

Zniżka nie obowiązuje podczas wypożyczenia poprzez aplikację czy Biuro Obsługi Klienta. Samo zintegrowanie karty z kontem rowerzysty miejskiego nie wystarczy – zawsze trzeba pamiętać o zalogowaniu się za pomocą karty.

 

Warto przeczytać: Rowery 4. generacji (bezstacyjne) już w Poznaniu!

Zobacz także: poznanskirower.pl