Uruchomienie płatności kartą na liniach ZTM przesunięte na IV kwartał 2022r.

Opublikowano: 05/08/2022
Uruchomienie płatności kartą na liniach ZTM przesunięte na IV kwartał 2022r.

Zaburzenia na rynku dostaw komponentów elektronicznych, do których doszło w wyniku epidemii Covid-19, i które pogłębiły się w wyniku wojny w Ukrainie, uniemożliwiły planowane na koniec sierpnia uruchomienie systemu nowoczesnego systemu płatności kartą (Open Payment System). Dzięki niemu podróżując po Poznaniu i aglomeracji będzie można kupić jednorazowy bilet czasowy lub 24-godzinny na przejazd przy użyciu zbliżeniowej karty płatniczej lub smartfona obsługującego technologię HCE lub NFC. Termin wdrożenia został przesunięty na IV kwartał br

Zgodnie z umową zawartą pomiędzy Miastem Poznań a Mennicą Polską S.A. planowany termin uruchamiania systemu wnoszenia opłat za przejazdy środkami komunikacji miejskiej przy za pomocą kart płatniczych to 31 sierpnia 2022r. Jednak zaburzenia na rynku dostaw komponentów elektronicznych, do których doszło w wyniku epidemii Covid-19, i które dodatkowo pogłębiły się w związku z wojną w Ukrainie, spowodowały tymczasową niedostępność procesorów stosowanych w terminalach EMV. Opóźnienia w dostawach procesorów są poważnym problemem dla wielu branż: m.in. motoryzacyjnej. Należy podkreślić, że terminale EMV nie mogą bez nich działać, a są kluczowym elementem wdrożenia Open Payment System.

Opóźnienia w produkcji, a także narastające trudności w realizacji transportu w portach, na lotniskach i przy odprawach celnych, to okoliczności, których wykonawca systemu nie mógł ani przewidzieć, ani tym bardziej – im zapobiec. Dlatego termin montażu kluczowego komponentu i uruchomienia systemu został przesunięty na IV kwartał bieżącego roku.

Przygotowanie oprogramowania czy instalacje w pojazdach jest realizowane zgodnie z harmonogramem. Pasażerowie korzystający z linii ZTM już mogą zauważyć nowe urządzenia w pojazdach komunikacji podmiejskiej. Pierwsze z nich pojawiły się w autobusach firmy Transkom z gminy Czerwonak. Przypominamy, że obecnie jest montowana instalacja z tzw. mocowaniem, na którym w kolejnym etapie prac zostaną umieszczone terminale do zakupu biletów. Do tego czasu urządzenia będą zablokowane i opatrzone komunikatem o przygotowaniach do uruchomienia nowego systemu.

Wybierz, zbliż i jedź – czyli jak to będzie działać
Dla pasażerów uruchomienie możliwości zakupu biletu w autobusie lub tramwaju to oszczędność czasu i większa wygoda korzystania z  transportu publicznego. Jak to będzie działać? Po wejściu do autobusu lub tramwaju, na ekranie przyjaźnie zaprojektowanego terminala, wystarczy wybrać bilet, a następnie przyłożyć do czytnika kartę płatniczą lub smartfon obsługujący technologię HCE lub NFC. Akceptacja transakcji trwa tylko pół sekundy. To prosty, szybki i ekologiczny sposób kupowania biletu w komunikacji miejskiej.

Pasażerowie będą mieli do dyspozycji zakup jednorazowych biletów czasowych: do 15 minut (4 zł w taryfie normalnej), do 45 minut (6 zł) i do 90 minut (8 zł) oraz krótkookresowy bilet 24-godzinny w cenie 15 zł (na strefę A) lub 20 zł (na strefę A+B+C+D). Terminal do zakupu biletu znajdzie się w każdym autobusie i tramwaju obsługującym linie ZTM. Nowy system znacznie rozszerzy sieć sprzedaży, nie będzie potrzeby zakupu papierowego biletu przed wejściem do pojazdu. Należy pamiętać o tym, że bilet nie będzie drukowany. Terminal nie będzie także drukował potwierdzenia transakcji.

Jak będzie wyglądać kontrola biletów?
Jeśli transakcja będzie wykonana kartą zbliżeniową to właśnie ta karta powinna zostać przyłożona do czytnika kontrolera. Jeśli podróżny będzie płacił za bilet smartfonem z podpiętą kartą, wówczas do czytnika kontrolera będzie trzeba zbliżyć telefon pamiętając żeby mieć włączony NFC.  Ważność swojego biletu będzie można sprawdzić w terminalu zainstalowanym w autobusie lub tramwaju, którym aktualnie podróżujemy.

Open Payment System to wygoda i bezpieczeństwo
- Korzystając z rozwiązania Mennicy Polskiej S.A. pasażer ma gwarancję maksymalnego bezpieczeństwa transakcji– zapewnia Jacek Sieński, Dyrektor Działu Handlowego Płatności Elektronicznych Mennicy Polskiej S.A., która jest Operatorem systemu. - Poświadcza to między innymi specjalistyczny certyfikat PCI DSS, przyznawany po spełnieniu przez ubiegający się o niego podmiot rygorystycznych wytycznych organizacji płatniczych VISA i Mastercard – dodaje.

Dla każdej transakcji zakupu biletu system generuje specjalny numer, tzw. token w postaci ciągu cyfr. W praktyce osoba kontrolująca nie ma dostępu ani do numeru karty ani do środków na koncie pasażera. Po zbliżeniu karty lub smartfona do czytnika kontroler