Zasady taryfowe
Zasady taryfowe dotyczące korzystania z przejazdów na liniach ZTM
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Ustala się zasady taryfowe obowiązujące przy korzystaniu z lokalnego transportu zbiorowego organizowanego przez Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu.
2. Użyte w treści zasad taryfowych pojęcia oznaczają:
1) dokument przewozu – nośnik informacji w postaci papierowej albo elektronicznej, uprawniający pasażera do przejazdu pojazdem komunikacji miejskiej;
2) karta PEKA – Poznańska Elektroniczna Karta Aglomeracyjna; nośnik informacji, o którym mowa w regulaminie korzystania z usług dostępnych w Systemie Poznańskiej Elektronicznej Karty Aglomeracyjnej, określonym przez Dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu;
3) operator zewnętrzny – podmiot dystrybuujący bilety poprzez aplikacje w telefonach komórkowych na podstawie umowy z ZTM;
4) podróż – podróż z użyciem tPortmonetki; przewóz między zbliżeniem karty PEKA do czytnika przy wejściu do pierwszego pojazdu komunikacji miejskiej a zbliżeniem karty PEKA do czytnika przy wyjściu z ostatniego pojazdu, obejmujący do czterech następujących po sobie przejazdów przy użyciu tPortmonetki, z zachowaniem odstępów między tymi przejazdami nie dłuższych niż 20 minut;
5) POK – Punkt Obsługi Klienta; miejsce kontaktu z klientami, prowadzone przez Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu lub na jego zlecenie, realizujące w szczególności sprzedaż biletów komunikacji miejskiej, obsługę kont klienta i wydawanie kart PEKA, obsługę wniosków i reklamacji oraz pełniące funkcję punktu informacyjnego;
6) PPO – Punkt Poboru Opłat; miejsce na linii komunikacyjnej, istniejące wyłącznie w postaci cyfrowej, uwzględniane przy opłacaniu przewozu za pomocą tPortmonetki oraz przy korzystaniu z biletów okresowych na trasę:
a) utworzone na linii komunikacyjnej organizowanej w ramach porozumienia międzygminnego w zakresie lokalnego transportu zbiorowego (komunikacji miejskiej), oznaczonej w informacji pasażerskiej znajdującej się na przystanku i w pojeździe danej linii, na której średnie odległości między przystankami przekraczają 1 km,
b) położone między dwoma kolejnymi przystankami, między którymi odległość wynosi co najmniej 1 km – przy czym liczba PPO jest zależna od liczby kilometrów między dwoma kolejnymi przystankami: mniej niż 1 km = 0 PPO, od 1 km do mniej niż 2 km = 1 PPO, od 2 km do mniej niż 3 km = 2 PPO, (…) od N km do mniej niż N+1 km = N PPO;
7) przejazd przy użyciu tPortmonetki – przewóz między zbliżeniem karty PEKA do czytnika przy wejściu do pojazdu komunikacji miejskiej a zbliżeniem karty PEKA do czytnika przy wyjściu z tego samego pojazdu, podczas tego samego kursu;
8) system SOP – System Obsługi Pasażera; interfejs obsługowo-transakcyjny dla klientów, dostępny za pośrednictwem stron internetowych: www.peka.poznan.pl oraz www.ztm.poznan.pl;
9) system OPS – Open Payment System; system dystrybucji biletów jednorazowych czasowych i biletów krótkookresowych, w postaci elektronicznej, w pojazdach, za pomocą kart płatniczych i systemu płatności zbliżeniowych BLIK;
10) system PEKA – środowisko teleinformatyczne, o którym mowa w regulaminie korzystania z usług dostępnych w Systemie Poznańskiej Elektronicznej Karty Aglomeracyjnej, określonym przez Dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu;
11) taryfa – cennik opłat określony uchwałą Rady Miasta Poznania w sprawie wysokości opłat za przejazdy lokalnym transportem zbiorowym;
12) tPortmonetka – funkcjonalność Poznańskiej Elektronicznej Karty Aglomeracyjnej umożliwiająca opłacanie jednorazowych przejazdów w komunikacji miejskiej (lokalnym transporcie zbiorowym) organizowanej przez Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu;
Rozdział 2
Warunki i zasady wnoszenia opłat za przewóz
§ 2
1. Pasażer jest obowiązany do posiadania w czasie przejazdu i okazania podczas kontroli dokumentu przewozu ważnego w strefie taryfowej lub w strefach taryfowych, w których realizuje przejazd. Obowiązek posiadania w czasie przejazdu ważnego dokumentu przewozu nie dotyczy pasażerów spełniających warunki przejazdu bez dokumentu przewozu, określonych w załączniku nr 4 do zarządzenia.
2. Dokumentem przewozu jest w szczególności:
1) bilet długookresowy zapisany w systemie PEKA;
2) tPortmonetka zapisana na karcie PEKA zasilona kwotą wystarczającą do zrealizowania przewozu, zarejestrowana poprzez zbliżenie do czytnika przy wejściu do pojazdu, z zastrzeżeniem § 3 ust. 8;
3) skasowany papierowy bilet jednorazowy czasowy lub krótkookresowy;
4) bilet jednorazowy czasowy lub krótkookresowy zakupiony przez aplikację w telefonie komórkowym;
5) bilet jednorazowy czasowy lub krótkookresowy zakupiony przez terminal systemu OPS umieszczony w pojeździe;
6) uprawnienie do przejazdów bezpłatnych zapisane w systemie PEKA, okazane w trakcie kontroli biletowej poprzez kartę PEKA lub Aplikację PEKA;
7) dokument uprawniający do przejazdu bezpłatnego;
8) kolejowy bilet miesięczny imienny zintegrowany na przejazd koleją i komunikacją miejską pod nazwą „Bus-Tramwaj-Kolej”;
9) bilet zapisany na karcie PEKA Firma;
10) dokument opatrzony hologramem ZTM lub kodem QR, określony w umowie pomiędzy ZTM a organizatorem imprezy;
11) Poznańska Karta Turystyczna z komunikacją;
12) bilet zastępczy wydany przez ZTM, opatrzony hologramem ZTM, określony Regulaminem korzystania z PEKA;
13) legitymacja opiekuna ucznia niepełnosprawnego wydana przez ZTM.
3. Nieważnym dokumentem przewozu jest dokument:
1) podrobiony;
2) przerobiony;
3) uszkodzony poprzez naruszenie warstwy graficznej nośnika informacji, które podważa jego wiarygodność, utrudnia identyfikację jego posiadacza lub uniemożliwia korzystanie z warstwy graficznej zgodnie z jej przeznaczeniem;
4) uszkodzony poprzez naruszenie warstwy elektronicznej nośnika informacji, które podważa jego wiarygodność, utrudnia identyfikację jego posiadacza lub uniemożliwia korzystanie z warstwy elektronicznej zgodnie z jej przeznaczeniem;
5) imienny, który został użyty przez osobę o tożsamości innej niż określona w dokumencie;
6) nieskasowany;
7) skasowany, z nieczytelnym nadrukiem z kasownika;
8) strefowy, którego zakres nie pokrywa się z miejscem kontroli,
9) skasowany w trakcie kontroli biletowej.
4. Pasażer posiadający uprawnienia do przejazdów ulgowych uiszcza opłatę za przejazd biletami ulgowymi. W tym przypadku wymagane jest posiadanie, poza biletem, dokumentu potwierdzającego uprawnienie do przejazdów ulgowych lub zapisanej w systemie PEKA informacji o tym uprawnieniu.
5. Pasażerowi, który wniósł opłatę za przejazd w przypadku posiadania uprawnień do bezpłatnych przejazdów, oraz pasażerowi, który wniósł pełną opłatę za przejazd w przypadku posiadania uprawnień do ulgowych przejazdów, nie zwraca się uiszczonych należności.
6. Niedopuszczalne jest łączenie nominałów jakichkolwiek biletów, z wyjątkiem sytuacji uregulowanych w § 4 ust. 8.
7. Nie podlega opłacie przewóz rzeczy i zwierząt domowych, który powinien odbywać się z zachowaniem warunków określonych w odrębnych przepisach.
Rozdział 3
tPortmonetka
§ 3
1. tPortmonetka przeznaczona jest do opłacania przejazdów jednorazowych stosownie do liczby przejechanych przystanków lub – w przypadku niektórych linii organizowanych ramach porozumień międzygminnych – stosownie do liczby przystanków i PPO wskazanych na rozkładzie jazdy, zgodnie z obowiązującą taryfą.
2. Korzystanie z opłat ulgowych na imiennej karcie PEKA wymaga wcześniejszego zapisania uprawnienia do ulgi na karcie w POK.
3. W celu opłacenia przejazdu z tPortmonetki na imiennej karcie PEKA należy przyłożyć kartę do czytnika przy wejściu do pojazdu, a system pobiera opłatę zgodnie z zapisanym na karcie uprawnieniem do ulgi. W przypadku korzystania z karty PEKA na okaziciela, przed przyłożeniem karty do czytnika należy wybrać rodzaj opłaty: normalną lub ulgową.
4. W momencie zbliżenia karty PEKA do czytnika przy wejściu do pojazdu pobierana jest opłata do końca trasy linii komunikacyjnej. Przy przyłożeniu karty PEKA do czytnika przy wyjściu z pojazdu następuje rozliczenie przejazdu stosownie do liczby przejechanych przystanków i – w przypadku powstania nadpłaty – jej zwrot na konto użytkownika tPortmonetki.
5. Pasażer jest obowiązany do wzrokowego (komunikat emitowany na wyświetlaczu czytnika) i słuchowego (sygnał dźwiękowy emitowany przez czytnik) sprawdzenia skuteczności zamierzonej operacji uiszczenia opłaty lub rozliczenia przejazdu, o których mowa w ust. 4. Sprawdzenie to nie jest wymagane w przypadku osób z dysfunkcją wzroku lub słuchu. W przypadku niewyświetlenia przez czytnik informacji o pobranej kwocie albo zawieszenia się czytnika należy skorzystać z innego urządzenia w tym
samym pojeździe.
6. W przypadku korzystania przez przesiadającego się pasażera z tPortmonetki, gdy odstęp czasowy pomiędzy zbliżeniem karty PEKA do czytnika przy wyjściu z jednego pojazdu, a zbliżeniem karty PEKA do czytnika przy wejściu do kolejnego pojazdu wyniesie nie więcej niż 20 minut, opłata za przejechane przystanki jest naliczana jak za jedną podróż. Konieczność zbliżenia karty PEKA do czytnika przy wyjściu dotyczy również końcowego przystanku na linii, jeśli planowane jest kontynuowanie podróży.
7. Maksymalna liczba przesiadek podczas podróży, o której mowa w ust. 6, wynosi trzy.
8. Po dokonaniu przez pasażera korzystającego z tPortmonetki w ciągu jednego dnia wydatku na przejazdy stanowiącego równowartość ceny biletu 24-godzinnego na strefę A, dalsze opłaty z tPortmonetki przestają być naliczane, a pasażer do końca tego dnia może korzystać z przewozu we wszystkich strefach bez opłat, pod warunkiem zbliżania karty PEKA do czytnika przy kolejnych wejściach do pojazdów i wyjściach z pojazdów.
9. W przypadku nieposiadania na tPortmonetce środków na przejazd co najmniej jednego przystanku, czytnik w pojeździe poinformuje pasażera o braku środków pozwalających na rozpoczęcie przejazdu.
10. W przypadku posiadania na tPortmonetce środków na przejazd co najmniej jednego przystanku, ale niewystarczających do przejechania do końca trasy, czytnik w pojeździe poinformuje pasażera o przewidywanym ujemnym saldzie konta tPortmonetki na koniec przejazdu.
11. W sytuacji określonej w ust. 10 na karcie PEKA zostanie naliczona opłata za przejechaną trasę, a stan konta tPortmonetki będzie miał wartość ujemną („debet”). Brakująca kwota zostanie rozliczona podczas kolejnego doładowania konta tPortmonetki.
12. W przypadku niezaplanowanej trasy objazdowej, obowiązującej nie dłużej niż do końca bieżącego dnia, opłata za przejechane przystanki na trasie objazdowej nie będzie naliczana aż do powrotu pojazdu na normalną trasę.
13. tPortmonetka umożliwia opłacanie przejazdu użytkownika karty PEKA i/lub jego współpasażerów.
14. Wszystkie osoby, za które opłacono przejazd za pomocą jednej karty PEKA, mogą jednocześnie korzystać z przewozu tylko na tej samej trasie.
15. Naliczanie opłat w sposób opisany w ust. 6 i 8 dotyczy wyłącznie użytkownika imiennej karty PEKA lub jednej osoby korzystającej z przewozu na podstawie karty PEKA na okaziciela i nie obejmuje opłat za przejazd ponoszonych na rzecz współpasażerów.
Rozdział 4
Bilety jednorazowe czasowe i krótkookresowe
§ 4
1. W transporcie organizowanym przez ZTM Poznań stosowane są następujące rodzaje biletów jednorazowych czasowych i krótkookresowych:
1) jednorazowy czasowy do 15 minut;
2) jednorazowy czasowy do 45 minut;
3) jednorazowy czasowy do 90 minut;
4) krótkookresowy 24-godzinny;
5) krótkookresowy 7-dobowy (168-godzinny);
6) grupowy 10-godzinny, dla grupy dzieci i młodzieży ze szkół podstawowych, liczącej do 30 osób, oraz dla jednego lub dwojga opiekunów.
2. Bilety jednorazowe czasowe i bilety krótkookresowe występują w postaci:
1) papierowej – sprzedawane w sieci sprzedaży tradycyjnej oraz w biletomatach;
2) elektronicznej (z wyjątkiem biletu grupowego) – sprzedawane za pomocą aplikacji w telefonie komórkowym oraz czytników systemu OPS.
3. Bilety jednorazowe czasowe i bilety krótkookresowe upoważniają do przesiadek w czasie ważności biletu, z zastrzeżeniem, iż czas przeznaczony na przesiadkę nie przedłuża okresu ważności biletu.
4. Bilety jednorazowe czasowe i bilety krótkookresowe są ważne:
1) w przypadku biletu w postaci papierowej – od momentu skasowania w kasowniku, przez czas podany na tym bilecie;
2) w przypadku biletu w postaci elektronicznej:
a) sprzedawanego za pomocą aplikacji w telefonie komórkowym – od momentu zeskanowania aplikacją kodu QR dostępnego w pojeździe lub wpisania w aplikacji nr taborowego pojazdu, w którym dokonywany jest zakup biletu, do czasu określonego w tym bilecie;
b) sprzedawanego za pomocą czytników systemu OPS – od momentu zakupu do czasu określonego w tym bilecie;
– z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.
5. Warunki i zasady sprzedaży biletów za pomocą kart płatniczych i systemu płatności zbliżeniowych BLIK określa regulamin sprzedaży biletów komunikacji miejskiej w systemie OPS, określony przez operatora systemu OPS.
6. Warunki i zasady sprzedaży biletów za pomocą aplikacji zewnętrznych operatorów w telefonach komórkowych określają regulaminy sprzedaży biletów komunikacji miejskiej poszczególnych operatorów.
7. Bilet 24-godzinny skasowany od godziny 20.00 w piątek do godziny 24.00 w sobotę obowiązuje do godziny 24.00 w niedzielę.
8. Dwa normalne bilety 24-godzinne skasowane o tej samej godzinie upoważniają do przejazdu 2 osoby dorosłe i do 3 dzieci w wieku do 18 lat lub – w przypadku rodzin wielodzietnych – 2 osób dorosłe i dowolną liczbę dzieci pod warunkiem posiadania przez podróżujących Kart Dużej Rodziny.
§ 5
1. Pasażer korzystający z biletu w postaci papierowej ma obowiązek skasowania go w kasowniku zamontowanym wewnątrz pojazdu, a następnie sprawdzenia czytelności nadruku potwierdzającego skasowanie biletu.
2. W przypadku niewłaściwego nadruku potwierdzającego skasowanie na bilecie w postaci papierowej należy skasować ten bilet ponownie, drugim jego końcem, w innym kasowniku tego samego pojazdu.
3. Pasażer korzystający z elektronicznego biletu jednorazowego czasowego, biletu krótkookresowego zakupionego za pomocą aplikacji w telefonie komórkowym lub karty płatniczej ma obowiązek zakończyć proces jego pozyskiwania niezwłocznie po ruszeniu pojazdu.
4. Bilet należy zachować przez cały czas trwania przejazdu.
5. W przypadku wystąpienia okoliczności uniemożliwiających przejazd pojazdu skasowany bilet jednorazowy czasowy w postaci papierowej zachowuje ważność w całości na opłacony czas przejazdu, pod warunkiem ponownego skasowania tego samego biletu, z drugiej jego strony, w ciągu 60 minut od chwili wystąpienia tej okoliczności.
§ 6
1. W przypadku zmiany taryfy niewykorzystane bilety jednorazowe czasowe i bilety krótkookresowe w postaci papierowej tracą ważność z momentem wprowadzenia nowej taryfy.
2. Bilety, o których mowa w ust. 1, podlegają wymianie na odpowiednie bilety z nowej taryfy w POK przez okres 12 miesięcy od dnia wprowadzenia zmiany za dopłatą w wysokości różnicy wartości biletów.
Rozdział 5
Bilety długookresowe
§ 7
1. W transporcie organizowanym przez ZTM Poznań stosowane są następujące rodzaje biletów długookresowych:
1) normalne i ulgowe 50%;
2) specjalne „Bilety Metropolitalne” i „Bilety Metropolitalne z ulgą”;
3) pozostałe specjalne wskazane w załączniku nr 1 do zarządzenia;
4) pracownicze PEKA Firma określone w zarządzeniu Prezydenta w sprawie ustalenia niektórych cen i opłat za usługi organizowane przez jednostkę budżetową Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu;
5) Bus-Tramwaj-Kolej.
2. Wszystkie bilety długookresowe są biletami na sieć.
3. Bilety długookresowe, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4, można nabyć najwcześniej na 30 dni przed terminem rozpoczęcia ich ważności w sieci sprzedaży ZTM. Termin 30 dni nie znajduje zastosowania w sytuacji zmiany taryfy. W takim wypadku informację o możliwości zakupu biletów długookresowych wg nowej taryfy ZTM umieści we wszystkich POK, siedzibie ZTM, na stronie internetowej ZTM oraz poda do publicznej wiadomości za pośrednictwem mediów.
4. Bilet Bus-Tramwaj-Kolej jest dostępny w sieciach sprzedaży Kolei Wielkopolskich Sp. z o.o. oraz POLREGIO S.A., które ustalają zasady jego sprzedaży.
5. Wzrost cen biletów długookresowych w okresie trwania ich ważności nie powoduje obowiązku dopłaty.
6. Bilety długookresowe są ważne przez okres zapisany na imiennym koncie użytkownika w systemie PEKA, imiennej karcie PEKA lub, w przypadku biletów pracowniczych, na karcie PEKA Firma.
7. Okres ważności biletu Bus-Tramwaj-Kolej zapisany jest zgodnie z zasadami, o których mowa w ust. 4.
8. Ważność biletu długookresowego nie jest uzależniona od zbliżania karty PEKA do czytnika przy wejściu do pojazdu.
§ 8
Od godziny 20.00 w piątek do godziny 24.00 w niedzielę oraz w dni świąteczne z posiadaczem ważnego normalnego lub Metropolitalnego biletu długookresowego może bezpłatnie podróżować jedna osoba towarzysząca, która wykonuje podróż wspólnie z posiadaczem biletu. Podróż odbywa się w granicach strefy biletowej, w której ważny jest bilet.
§ 9
1. Zwrot za niewykorzystany bilet długookresowy lub zwrot należności za niewykorzystaną część okresu ważności biletu możliwy jest w POK, za pomocą systemu SOP lub w Aplikacji PEKA.
2. Zwrot biletu, którego okres ważności się rozpoczął, jest możliwy tylko w przypadku biletu długookresowego:
1) normalnego;
2) ulgowego;
3) Metropolitalnego;
4) Metropolitalnego z Ulgą.
3. Zwrot należności za niewykorzystaną część okresu ważności biletu jest możliwy wyłącznie w okresie jego ważności.
4. Po upływie okresu ważności biletu wnioski o zwrot należności za niewykorzystaną część okresu ważności nie będą rozpatrywane.
5. Zasady zwrotu biletu Bus-Tramwaj-Kolej są określone w Warunkach taryfowych oferty Bus-Tramwaj-Kolej przewoźników Koleje Wielkopolskie Sp. z o.o. oraz POLREGIO S.A.
6. Zwrot pełnej kwoty za bilet na żądanie klienta jest możliwy wyłącznie przed rozpoczęciem jego ważności.
7. Zwrot pełnej należności za niewykorzystany bilet lub zwrot należności za niewykorzystaną część okresu ważności biletu przysługuje posiadaczowi biletu lub jego pełnomocnikowi, a w przypadku osób niepełnoletnich – opiekunowi prawnemu.
8. Zwrot biletu, którego okres ważności się rozpoczął, naliczany jest w następujący sposób: wartość biletu w dniu zakupu pomniejszona o koszty manipulacyjne w wysokości 10% tej wartości oraz wykorzystaną wartość biletu na dzień jego zwrotu, tj. wg wzoru:
Wn = Wz · 90% − Ww
gdzie:
Wn – niewykorzystana wartość biletu na dzień jego zwrotu,
Wz – wartość biletu w dniu zakupu,
Ww – wykorzystana wartość biletu na dzień jego zwrotu.
§ 10
1. Bilety długookresowe na sieć ZTM ważne w strefie biletowej „A” są ważne w klasie 2. pociągów:
1) osobowych, uruchamianych przez Koleje Wielkopolskie Sp. z o.o.;
2) przyspieszonych, uruchamianych przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną Sp. z o.o.;
3) Regio, uruchamianych przez POLREGIO S.A.
2. Bilety, o których mowa w ust. 1, w przewozach kolejowych są ważne:
1) na obszarze obejmującym stacje kolejowe z nazwą Poznań oraz stację kolejową Kiekrz;
2) od dnia następującego po dniu aktywacji biletu.
3. W pociągach nie ma możliwości aktywacji biletów zakupionych przez strony internetowe.
4. Bilet parkingowy wydany na parkingu P&R Biskupińska jest ważny w klasie 2. pociągów, o których mowa w ust. 1.
5. W przypadku przejazdu pociągiem bez ważnego biletu, o którym mowa w ust. 1 i 4, osoba może zostać uznana za pasażera bez ważnego biletu na przejazd, wobec której stosuje się zasady i warunki postepowania określone Regulaminem Kolejowych Przewozów Pasażerskich Samorządu Województwa Wielkopolskiego.