Przebudowa mostu Chrobrego i budowa trasy tramwajowej na Ratajczaka – zmiany w komunikacji od 3 listopada (poniedziałek)
3 listopada (poniedziałek) zostaną wprowadzone duże zmiany w transporcie publicznym wynikające z rozpoczęcia zasadniczej części przebudowy mostu Bolesława Chrobrego oraz budowy trasy tramwajowej na ulicy Ratajczaka. Najszybszy i najwygodniejszy dojazd do centrum z rejonu Śródki zapewnią linie tramwajowe numer 5 i 8.
Prace na moście Chrobrego wykluczą możliwość kursowania tramwajów tzw. trasą „katedralną” od Śródki do Garbar. Demontaż obecnego i budowa nowych mostów jest przewidziana na ok. 3 lata. Przygotowania do obsługi komunikacyjnej trwają już od ubiegłego roku. Większość wykonanych w 2024 i 2025 roku prac była ściśle skoordynowana z przebudową mostu Chrobrego i także rozpoczynającą się 3 listopada budową nowej trasy wzdłuż ulicy Ratajczaka.
– Dobór lokalizacji remontów wynikał z dbałości o stan tras tramwajowych i konieczności zabezpieczenia tras, które będą miały kluczowe znaczenie właśnie od listopada. Trasy tramwajowe na równoległych przeprawach przez Wartę muszą być odpowiednio przygotowane na większy ruch, kiedy tramwaje nie będą mogły kursować pomiędzy Śródką a Garbarami i nie będą mogły korzystać z węzła Wierzbięcice – wskazuje Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
Właśnie dlatego w ub. roku największym remontem była kompleksowa naprawa węzła tramwajowego na moście Dworcowym, natomiast w tym roku dwie duże naprawy dotyczyły węzła AWF (niezwykle istotnego dla przejazdu przez most Królowej Jadwigi) i dylatacji na moście Św. Rocha wraz z fragmentem trasy kórnickiej od mostu do Piotrowa. Ponadto wyremontowano torowisko na ulicy Górna Wilda i naprawiono węzeł Traugutta na skrzyżowaniu ulicy Hetmańskiej i 28 Czerwca 1956 r. (kluczowy dla obsługi tramwajowej przez most Przemysła I). Ponadto w weekend 18-19 października wyremontowano torowisko na ulicy 23 Lutego, tak żeby było jak najlepiej przygotowane na czas, kiedy tramwaje z centrum będą mogły dojechać tylko do placu Wielkopolskiego i Małych Garbar.
Ostatnie przygotowania trasy tramwajowej od pl. Gwarnego do Garbar do obsługi podczas zamknięcia trasy przez most Chrobrego: dwa etapy
Z uwagi na zamknięcie w dniu 3 listopada przejazdu dla tramwajów od Garbar do Śródki konieczne jest przygotowanie trasy od placu Gwarnego do Małych Garbar do obsługi tramwajowej na najbliższe około 3 lata. Prace są podzielone na 2 etapy.
W pierwszym etapie, od 3 listopada (przez około 2 tygodnie) przeprowadzone będą prace remontowe w obrębie torowiska tramwajowego na placu Wielkopolskim. W tym czasie niemożliwy będzie przejazd tramwajów od pl. Gwarnego do przystanku Małe Garbary. Komunikację zapewni autobus zastępczy „za tramwaj” T7, który z ronda Śródka będzie kursował do Alej Marcinkowskiego. Po zakończeniu tych prac, tramwaje będą już mogły kursować z pl. Gwarnego do pl. Wielkopolskiego.
W drugim etapie (także przez około 2 tygodnie) wykonany zostanie rozjazd torowy umożliwiający dojazd do przystanku końcowego/początkowego Małe Garbary i zmianę przez tramwaj kierunku jazdy. Po zakończeniu tych prac gotowy będzie docelowy układ komunikacyjny zaplanowany na czas budowy nowych mostów Chrobrego. Do przystanku Małe Garbary będą kursować tramwaje 2 linii, a jednej do pl. Wielkopolskiego. Trasa linii zastępczej T7 zostanie skrócona do Małych Garbar.
O powyższych zmianach w komunikacji będziemy informować z wyprzedzeniem w odrębnych komunikatach.
Wcześniejsze wykonanie powyższych prac pozbawiłoby pasażerów możliwości dojazdu z centrum trasą „katedralną” do Śródki w momencie wciąż czynnego mostu Chrobrego. Co więcej, budowa rozjazdu torowego w ogóle wykluczyłaby możliwość przejazdu tramwajów w kierunku Śródki, dlatego taka możliwość nie była brana pod uwagę. Tym bardziej w sytuacji zwiększonego ruchu pasażerskiego od początku roku szkolnego i akademickiego oraz podczas obsługi okresu Wszystkich Świętych. Na przełomie października i listopada tramwaje są podstawowym środkiem dojazdu na cmentarze dla tysięcy mieszkańców.
Opis zmian w komunikacji od 3 listopada z powodu przebudowy mostu Chrobrego i węzła Wierzbięcice
Schemat w wersji PDF można pobrać TUTAJ
Mapę w wersji PDF można pobrać TUTAJ
Linie numer 7, 8 i 17 będą funkcjonowały na zmienionych trasach, uruchomiona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza na linii nr T 7 ze Śródki do przystanku Marcinkowskiego oraz dodatkowa linia tramwajowa numer 28 z Ogrodów do centrum.
„Siódemka” będzie miała skróconą trasę do pętli Zawady, tramwaje linii numer 8 nadal będą kursować z Miłostowa na Ogrody, ale objazdem w centrum i Jeżycach. Tramwaj pojedzie m.in. przez Kraszewskiego i rondo Kaponiera oraz Św. Marcin i most Św. Rocha. Z uwagi na zmianę w kursowaniu linii nr 8, w celu wzmocnienia komunikacji w osi ulicy Dąbrowskiego oraz na Fredry i trasie przez centrum zostanie uruchomiona dodatkowa linia tramwajowa nr 28 z Ogrodów przez Dąbrowskiego, Fredry i Św. Marcin do przystanku Marcinkowskiego.
Linia nr 17 zostanie przekierowana na Winogrady, a część obecnej trasy „siedemnastki” zostanie obsłużona istotnie zmienioną linią numer 2, na której kursy będą się odbywały ze Starołęki, przez Górny Taras Rataj i trasę kórnicką do centrum, a następnie przez Górną Wildę na Dębiec.
Tramwaje na trasie „katedralnej” zastąpi autobus linii T 7, kursujący od Ronda Śródka do przystanku Marcinkowskiego.
Z kolei autobusy na liniach nr 167 oraz 911 podczas remontu mostu Chrobrego pojadą ulicą Garbary prosto i dalej przez most Królowej Jadwigi do Dworca Rataje. Zapewni to dogodną przesiadkę na linie tramwajowe na przystanku Plac Bernardyński.
Najszybszy i najwygodniejszy dojazd do centrum z rejonu Śródki zapewnią linie tramwajowe numer 5 i 8
Dla pasażerów chcących dojechać z okolic Śródki do centrum (i na odwrót) najszybciej i najwygodniej będzie skorzystanie z dwóch bezpośrednich linii tramwajowych: 5 i 8. Tramwaje na obu liniach pojadą przez most Św. Rocha. Przykładowo czas przejazdu tramwaju linii numer 5 lub 8 z Ronda Śródka przez most Rocha do:
– przystanku Wrocławska to około 7 minut,
– przystanku Al. Marcinkowskiego to około 9 minut,
– przystanku Gwarna to około 12 minut
Zmiany z powodu zamknięcia węzła Wierzbięcice
Także od 3 listopada rozpocznie się budowa trasy tramwajowej na ulicy Ratajczaka. Z uwagi na fakt, że w pierwszej kolejności przebudowany zostanie węzeł Wierzbięcice, tramwaje linii numer 6, 12 i 18 nie będą mogły kursować trasami na ulicach Królowej Jadwigi (od Towarowej do Półwiejskiej) i Wierzbięcice (linia nr 10).
„Szóstka” i „dwunastka” z przystanku Poznań Główny zostaną skierowane ulicą Towarową do centrum i pojadą objazdem przez Św. Marcin, Al. Marcinkowskiego, Podgórną i Strzelecką do węzła AWF i dalej trasami na Miłostowo (linia nr 6) i na Starołękę (linia nr 12).
„Dziesiątka” z Dębca skieruje się przez ulicę 28 Czerwca 1956 r., Hetmańską i Głogowską na Łazarz, a następnie pojedzie stałą trasą na Naramowice.
Z kolei linia nr 18 w celu obsługi Wildy będzie kursować ulicami Głogowską i Hetmańską a następnie przez Górną Wildę do Królowej Jadwigi.
Pasażerowie chcący dojechać z rejonu Dworca Głównego PKP na Wildę mogą skorzystać z autobusowej linii numer 171.
Szczegółowy przebieg linii od 3 listopada z uwagi na zamknięcie mostu Chrobrego i węzła Wierzbięcice
Linie tramwajowe – tłustym drukiem zaznaczono zmieniony przebieg
Linia nr 1 – skrócenie linii do pętli Budziszyńska
BUDZISZYŃSKA – Grunwaldzka – Reymonta – Hetmańska – Żegrze – Chartowo – Piaśnicka – Szwajcarska – FRANOWO
Linia nr 2 – zmiana trasy, skierowanie linii na Starołękę
DĘBIEC PKM – 28 Czerwca 1956 – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Rondo Rataje – Jana Pawła II – trasa Kórnicka – Chartowo – Żegrze – Hetmańska – Starołęcka – STAROŁĘKA PKM
Linia nr 3 – bez zmian
BŁAŻEJA – Naramowicka – Przełajowa – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Święty Marcin – Aleje Marcinkowskiego – Podgórna – pl. Bernardyński – Mostowa – Kórnicka – trasa Kórnicka – Chartowo – Żegrze – Unii Lubelskiej – UNII LUBELSKIEJ
Linia nr 5 – bez zmian
GÓRCZYN PKM – Głogowska – Matyi – Towarowa – Św. Marcin – Aleje Marcinkowskiego – Podgórna – pl. Bernardyński – Mostowa – Kórnicka – Jana Pawła II – Podwale – ZAWADY
powrót:
ZAWADY – Rondo Śródka – Jana Pawła II – Kórnicka – Mostowa – pl. Bernardyński – Podgórna – Al. Marcinkowskiego – pl. Wolności – 27 Grudnia – Gwarna – Św. Marcin – Towarowa – Matyi – Głogowska – GÓRCZYN PKM
Linia nr 6 – wydłużenie linii do Junikowa, zmiana trasy przez centrum (objazd ulicy Królowej Jadwigi)
JUNIKOWO – Grunwaldzka – Roosevelta – Most Dworcowy – Towarowa – Św. Marcin – Aleje Marcinkowskiego – Podgórna – Strzelecka – Królowej Jadwigi – Rondo Rataje – Jana Pawła II – Rondo Śródka – Warszawska – MIŁOSTOWO
powrót:
MIŁOSTOWO – Warszawska – Rondo Śródka – Jana Pawła II – Rondo Rataje – Królowej Jadwigi – Strzelecka – Podgórna – Marcinkowskiego – pl. Wolności – 27 Grudnia – Gwarna – Św. Marcin – Towarowa – Most Dworcowy – Roosevelta – Grunwaldzka – JUNIKOWO
Linia nr 7 – skrócenie linii do pętli Zawady
OGRODY – Przybyszewskiego – Reymonta – Hetmańska – Zamenhofa – Jana Pawła II – Rondo Śródka – ZAWADY
Linia nr 8 – zmiana trasy na Jeżycach i w centrum
OGRODY – Dąbrowskiego – Kraszewskiego – Zwierzyniecka – Rondo Kaponiera – Św. Marcin – Aleje Marcinkowskiego – Podgórna – pl. Bernardyński – Mostowa – Kórnicka – Jana Pawła II – Rondo Śródka – Warszawska – MIŁOSTOWO
powrót:
MIŁOSTOWO – Warszawska – Rondo Śródka – Jana Pawła II – Kórnicka – Mostowa – pl. Bernardyński – Podgórna – Al. Marcinkowskiego – pl. Wolności – 27 Grudnia – Gwarna – Św. Marcin – Rondo Kaponiera – Zwierzyniecka – Kraszewskiego – Dąbrowskiego – OGRODY
Linia nr 9 – bez zmian
PIĄTKOWSKA – Witosa – os. Winiary – Winiarska – Wołyńska – Małopolska – al. Wielkopolska – Pułaskiego – Fredry – Gwarna – Św. Marcin – Aleje Marcinkowskiego – Strzelecka – Królowej Jadwigi – Górna Wilda – 28 Czerwca 1956 r. – DĘBIEC PKM
Linia nr 10 – zmiana trasy, przejazd przez Łazarz zamiast przez Wildę
DĘBIEC PKM – 28 Czerwca 1956 r. – Hetmańska – Głogowska – Roosevelta – Pułaskiego – Winogrady – Przełajowa – Naramowicka – al. Praw Kobiet – BŁAŻEJA
Linia nr 11 – bez zmian
PIĄTKOWSKA – Witosa – os. Winiary – Winiarska – Wołyńska – Małopolska – al. Wielkopolska – Pułaskiego – Roosevelta – Głogowska – Hetmańska – Unii Lubelskiej – UNII LUBELSKIEJ
Linia nr 12 – zmiana trasy w centrum (objazd ulicy Królowej Jadwigi)
SOBIESKIEGO – Trasa PST – Głogowska – Most Dworcowy – Towarowa – Św. Marcin – Aleje Marcinkowskiego – Podgórna – Strzelecka – Królowej Jadwigi – Rondo Rataje – Zamenhofa – Starołęcka – STAROŁĘKA PKM
Powrót od Al. Marcinkowskiego: przez pl. Wolności, 27 Grudnia i Gwarną.
Linia nr 13 – bez zmian
JUNIKOWO – Grunwaldzka – Rondo Kaponiera – Św. Marcin – Aleje Marcinkowskiego – Podgórna – pl. Bernardyński – Mostowa – Kórnicka – Jana Pawła II – Zamenhofa – Starołęcka – STAROŁĘKA PKM
Linia nr 14 – bez zmian
SOBIESKIEGO – trasa PST – Głogowska – GÓRCZYN PKM
Linia nr 15 – bez zmian
SOBIESKIEGO – trasa PST – Roosevelta – Bukowska – Grunwaldzka – JUNIKOWO
Linia nr 16 – bez zmian
SOBIESKIEGO – Trasa PST – Fredry – Gwarna – Święty Marcin – Aleje Marcinkowskiego – Podgórna – pl. Bernardyński – Mostowa – Kórnicka – trasa Kórnicka – Piaśnicka – Szwajcarska – FRANOWO
Linia nr 17 – zmiana trasy, przekierowanie linii na Winogrady
GÓRCZYN PKM – Matyi – Towarowa – Święty Marcin – Gwarna – Fredry – Roosevelta – Pułaskiego – Winogrady – Murawa – POŁABSKA
Linia nr 18 – wydłużenie trasy, tramwaj z mostu Dworcowego pojedzie Głogowską i Hetmańską a następnie przez Wildę (ul. Górna Wilda) do Królowej Jadwigi
OGRODY – Dąbrowskiego – Roosevelta – Głogowska – Hetmańska – 28 Czerwca 1956 r. – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Rondo Rataje – Jana Pawła II – Trasa Kórnicka – Piaśnicka – Szwajcarska – FRANOWO
Linia nr 19 – bez zmian
POŁABSKA – Murawa – Winogrady – Pułaskiego – Fredry – Gwarna – Św. Marcin – Aleje Marcinkowskiego – Strzelecka – Królowej Jadwigi – Górna Wilda – 28 Czerwca 1956 r. – DĘBIEC PKM
Linia nr 28 – dodatkowa linia wzmacniająca komunikację wzdłuż ul. Dąbrowskiego i w centrum
OGRODY – Dąbrowskiego – Fredry – Gwarna – Św. Marcin –MARCINKOWSKIEGO – plac Wolności – Fredry – Dąbrowskiego – OGRODY
Linie autobusowe – tłustym drukiem zaznaczono zmieniony przebieg
Linia nr T7 – dodatkowa linia zapewniająca komunikację pomiędzy Śródką a centrum (Aleje Marcinkowskiego), z uwagi na zamknięcie dla tramwajów trasy „katedralnej”
RONDO ŚRÓDKA – Wyszyńskiego – Estkowskiego – Małe Garbary – Wolnica – ALEJE MARCINKOWSKIEGO
Linia nr 167 – skierowanie linii przez Garbary do ronda Rataje
RADOJEWO – Piołunowa – Radojewo – Naramowicka – al. Praw Kobiet – Naramowicka – Szelągowska – Garbary – Królowej Jadwigi – Krzywoustego – RONDO RATAJE
powrót:
RONDO RATAJE – Krzywoustego – Kazimierza Wielkiego – Mostowa – Garbary – Szelągowska – Naramowicka – al. Praw Kobiet – Naramowicka – Radojewo – Piołunowa – RADOJEWO
Linia nr 190 – skrócenie trasy do węzła AWF
SOBIESKIEGO – Jaroczyńskiego – Wojciechowskiego – Piątkowska – Słowiańska – Szelągowska – Garbary – AWF
powrót:
AWF – Kazimierza Wielkiego – Mostowa – Garbary – Szelągowska – Słowiańska – Piątkowska – Wojciechowskiego – Jaroczyńskiego – OS. SOBIESKIEGO
Linia nr 911 – skierowanie linii przez Garbary do ronda Rataje
BIEDRUSKO PARK – Biedrusko/Zjednoczenia – Biedrusko/Poznańska – Radojewo – Naramowicka – al. Praw Kobiet – Naramowicka – Szelągowska – Garbary – Królowej Jadwigi – Krzywoustego – RONDO RATAJE
powrót:
RONDO RATAJE – Krzywoustego – Kazimierza Wielkiego – Mostowa – Garbary – Szelągowska – Naramowicka – al. Praw Kobiet – Naramowicka – Radojewo – Biedrusko/Poznańska – Biedrusko/Zjednoczenia – BIEDRUSKO PARK
Dodatkowe zmiany na liniach podmiejskich
Linia nr 321 – zmiana trasy, wydłużenie trasy do rejonu szpitali z ulicy Wrzoska
KICIN PĘTLA – Kicin/Poznańska – Koziegłowy/Poznańska – Gdyńska – Bałtycka – Serbska – Aleje Solidarności – Dojazd – WRZOSKA SZPITALE
Linia nr 341 – zmiana trasy
PRZEBĘDOWO PĘTLA – M. Goślina/Rogozińska – M. Goślina/Kolejowa – M. Goślina/Wojska Polskiego – M. Goślina/Poznańska – M. Goślina/Długa – M. Goślina/Kutrzeby – Szlachęcin/ – Bolechowo-Os./Obornicka – Owińska/Bydgoska – Owińska/Poznańska – Miękowo/Poznańska – Czerwonak/Gdyńska – Koziegłowy/Gdyńska – Koziegłowy/Piaskowa – Koziegłowy/Poznańska – Gdyńska – Bałtycka – Hlonda – Podwale – RONDO ŚRÓDKA