Komunikacja zbiorowa po zamknięciu mostu Chrobrego i węzła Wierzbięcice
Od listopada 2025 komunikacja zbiorowa funkcjonuje z dużymi zmianami. Wynikają one z przebudowy mostu Bolesława Chrobrego oraz budowy trasy tramwajowej na ulicy Ratajczaka. Najszybszy i najwygodniejszy dojazd do centrum z rejonu Śródki zapewniają linie tramwajowe numer 5 lub 8.
Opis zmian w komunikacji z powodu przebudowy mostu Chrobrego i węzła Wierzbięcice
Pobierz powyższy schemat w wersji PDF
Linie numer 7, 8 i 17 funkcjonują na zmienionych trasach, uruchomiono autobusową komunikację zastępcza na linii nr T 7 ze Śródki do Małych Garbar oraz dodatkową linię tramwajową numer 28 z Ogrodów do placu Wielkopolskiego. Tramwaje dwóch linii: 4 i 17 kursują do przez centrum do przystanku Małe Garbary.
„Siódemka” ma skróconą trasę do pętli Zawady, tramwaje linii numer 8 nadal kursują z Miłostowa na Ogrody, ale objazdem w centrum i Jeżycach. Tramwaj jedzie m.in. przez Kraszewskiego i rondo Kaponiera oraz Św. Marcin i most Św. Rocha. Z uwagi na zmianę w kursowaniu linii nr 8, w celu wzmocnienia komunikacji w osi ulicy Dąbrowskiego oraz na Fredry i trasie przez centrum uruchomiono dodatkową linię tramwajową nr 28 z Ogrodów przez Dąbrowskiego, Fredry i pl. Ratajskiego do placu Wielkopolskiego.
Linia nr 17 została przekierowana do przystanku Małe Garbary, a część obecnej trasy „siedemnastki” jest obsługiwana istotnie zmienioną linią numer 2, na której kursy odbywają się ze Starołęki, przez Górny Taras Rataj i trasę kórnicką do centrum, a następnie przez Górną Wildę na Dębiec. Do Małych Garbar kursują także (z Winograd przez centrum) tramwaje linii numer 4.
Na trasie od ronda Śródka do przystanku Małe Garbary kursuje autobus zastępczej linii T 7.
Z kolei autobusy na liniach nr 167 i 911 podczas remontu mostu Chrobrego jeżdżą ulicą Garbary prosto i dalej przez most Królowej Jadwigi do Dworca Rataje. Zapewnia to dogodną przesiadkę na linie tramwajowe na przystanku Plac Bernardyński.
Najszybszy i najwygodniejszy dojazd do centrum z rejonu Śródki zapewnią linie tramwajowe numer 5 lub 8
Dla pasażerów chcących dojechać z okolic Śródki do centrum (i na odwrót) najszybszy i najwygodniejszy dojazd zapewniają dwie bezpośrednie linie tramwajowe: 5 i 8. Tramwaje na obu liniach jadą przez most Św. Rocha. Przykładowo czas przejazdu tramwaju linii numer 5 i 8 z Ronda Śródka przez most Rocha do:
– przystanku Wrocławska to około 7 minut,
– przystanku Al. Marcinkowskiego to około 9 minut,
– przystanku Gwarna to około 12 minut
Zmiany z powodu zamknięcia węzła Wierzbięcice
Także w listopadzie rozpoczęła się budowa trasy tramwajowej na ulicy Ratajczaka. Z uwagi na fakt, że w pierwszej kolejności przebudowywany jest węzeł Wierzbięcice, tramwaje linii numer 6, 12 i 18 nie mogą kursować trasami na ulicach Królowej Jadwigi (od Towarowej do Półwiejskiej) i Wierzbięcice (linia nr 10).
„Szóstkę” i „dwunastkę” z przystanku Poznań Główny skierowano objazdem ulicą Towarową do centrum, a następnie przez Św. Marcin, Al. Marcinkowskiego, Podgórną i Strzelecką do węzła AWF i dalej trasami na Miłostowo (linia nr 6) i na Starołękę (linia nr 12).
„Dziesiątka” z Dębca kieruje się przez ulicę 28 Czerwca 1956 r., Hetmańską i Głogowską na Łazarz, a następnie jedzie stałą trasą na Naramowice.
Z kolei linia nr 18 w celu obsługi Wildy kursuje ulicami Głogowską i Hetmańską a następnie przez Górną Wildę do Królowej Jadwigi.
Pasażerowie chcący dojechać z rejonu Dworca Głównego PKP na Wildę mogą skorzystać z autobusowej linii numer 171.
Szczegółowy przebieg linii z uwagi na zamknięcie mostu Chrobrego i węzła Wierzbięcice
Linie tramwajowe – tłustym drukiem zaznaczono zmieniony przebieg
Linia nr 1 – bez zmian
JUNIKOWO – Grunwaldzka – Reymonta – Hetmańska – Żegrze – Chartowo – Piaśnicka – Szwajcarska – FRANOWO
Linia nr 2 – zmiana trasy, skierowanie linii na Starołękę
Linia nr 3 – bez zmian
BŁAŻEJA – Naramowicka – Przełajowa – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Święty Marcin – Aleje Marcinkowskiego – Podgórna – pl. Bernardyński – Mostowa – Kórnicka – trasa Kórnicka – Chartowo – Żegrze – Unii Lubelskiej – UNII LUBELSKIEJ
Linia nr 4 – dodatkowa linia wzmacniająca komunikację między północnym Poznaniem a centrum
Linia nr 5 – bez zmian
powrót:
ZAWADY – Rondo Śródka – Jana Pawła II – Kórnicka – Mostowa – pl. Bernardyński – Podgórna – Al. Marcinkowskiego – pl. Wolności – 27 Grudnia – Gwarna – Św. Marcin – Towarowa – Matyi – Głogowska – GÓRCZYN PKM
Linia nr 6 – zmiana trasy przez centrum (objazd ulicy Królowej Jadwigi)
BUDZISZYŃSKA – Grunwaldzka – Roosevelta – Most Dworcowy – Towarowa – Św. Marcin – Aleje Marcinkowskiego – Podgórna – Strzelecka – Królowej Jadwigi – Rondo Rataje – Jana Pawła II – Rondo Śródka – Warszawska – MIŁOSTOWO
powrót:
MIŁOSTOWO – Warszawska – Rondo Śródka – Jana Pawła II – Rondo Rataje – Królowej Jadwigi – Strzelecka – Podgórna – Marcinkowskiego – pl. Wolności – 27 Grudnia – Gwarna – Św. Marcin – Towarowa – Most Dworcowy – Roosevelta – Grunwaldzka – BUDZISZYŃSKA
Linia nr 7 – skrócenie linii do pętli Zawady
OGRODY – Przybyszewskiego – Reymonta – Hetmańska – Zamenhofa – Jana Pawła II – Rondo Śródka – ZAWADY
Linia nr 8 – zmiana trasy na Jeżycach i w centrum
powrót:
MIŁOSTOWO – Warszawska – Rondo Śródka – Jana Pawła II – Kórnicka – Mostowa – pl. Bernardyński – Podgórna – Al. Marcinkowskiego – pl. Wolności – 27 Grudnia – Gwarna – Św. Marcin – Rondo Kaponiera – Zwierzyniecka – Kraszewskiego – Dąbrowskiego – OGRODY
Linia nr 9 – bez zmian
PIĄTKOWSKA – Witosa – os. Winiary – Winiarska – Wołyńska – Małopolska – al. Wielkopolska – Pułaskiego – Fredry – Gwarna – Św. Marcin – Aleje Marcinkowskiego – Strzelecka – Królowej Jadwigi – Górna Wilda – 28 Czerwca 1956 r. – DĘBIEC PKM
Linia nr 10 – zmiana trasy, przejazd przez Łazarz zamiast przez Wildę
Linia nr 11 – bez zmian
PIĄTKOWSKA – Witosa – os. Winiary – Winiarska – Wołyńska – Małopolska – al. Wielkopolska – Pułaskiego – Roosevelta – Głogowska – Hetmańska – Unii Lubelskiej – UNII LUBELSKIEJ
Linia nr 12 – zmiana trasy w centrum (objazd ulicy Królowej Jadwigi)
Powrót od Al. Marcinkowskiego: przez pl. Wolności, 27 Grudnia i Gwarną.
Linia nr 13 – bez zmian
JUNIKOWO – Grunwaldzka – Rondo Kaponiera – Św. Marcin – Aleje Marcinkowskiego – Podgórna – pl. Bernardyński – Mostowa – Kórnicka – Jana Pawła II – Zamenhofa – Starołęcka – STAROŁĘKA PKM
Linia nr 14 – bez zmian
SOBIESKIEGO – trasa PST – Głogowska – GÓRCZYN PKM
Linia nr 15 – bez zmian
SOBIESKIEGO – trasa PST – Roosevelta – Bukowska – Grunwaldzka – JUNIKOWO
Linia nr 16 – bez zmian
SOBIESKIEGO – Trasa PST – Fredry – Gwarna – Święty Marcin – Aleje Marcinkowskiego – Podgórna – pl. Bernardyński – Mostowa – Kórnicka – trasa Kórnicka – Piaśnicka – Szwajcarska – FRANOWO
Linia nr 17 – zmiana trasy, przekierowanie linii na Winogrady
Linia nr 18 – wydłużenie trasy, tramwaj z mostu Dworcowego pojedzie Głogowską i Hetmańską a następnie przez Wildę (ul. Górna Wilda) do Królowej Jadwigi
Linia nr 19 – bez zmian
POŁABSKA – Murawa – Winogrady – Pułaskiego – Fredry – Gwarna – Św. Marcin – Aleje Marcinkowskiego – Strzelecka – Królowej Jadwigi – Górna Wilda – 28 Czerwca 1956 r. – DĘBIEC PKM
Linia nr 28 – dodatkowa linia wzmacniająca komunikację wzdłuż ul. Dąbrowskiego i w centrum
OGRODY – Dąbrowskiego – Fredry – Mielżyńskiego – 23 Lutego – PLAC WIELKOPOLSKI
Linie autobusowe – tłustym drukiem zaznaczono zmieniony przebieg
Linia nr T7 – dodatkowa linia zapewniająca komunikację pomiędzy Śródką a centrum (Małe Garbary)
RONDO ŚRÓDKA – Wyszyńskiego – Estkowskiego – MAŁE GARBARY
Linia nr 167 – skierowanie linii przez Garbary do ronda Rataje
powrót:
RONDO RATAJE – Krzywoustego – Kazimierza Wielkiego – Mostowa – Garbary – Szelągowska – Naramowicka – al. Praw Kobiet – Naramowicka – Radojewo – Piołunowa – RADOJEWO
Linia nr 190 – skrócenie trasy do węzła AWF
SOBIESKIEGO – Jaroczyńskiego – Wojciechowskiego – Piątkowska – Słowiańska – Szelągowska – Garbary – AWF
powrót:
Linia nr 911 – skierowanie linii przez Garbary do ronda Rataje
powrót:
RONDO RATAJE – Krzywoustego – Kazimierza Wielkiego – Mostowa – Garbary – Szelągowska – Naramowicka – al. Praw Kobiet – Naramowicka – Radojewo – Biedrusko/Poznańska – Biedrusko/Zjednoczenia – BIEDRUSKO PARK
Dodatkowe zmiany na liniach podmiejskich
– wybrane kursy (oznaczone w rozkładzie jazdy) w dni robocze, soboty oraz niedziele i święta są realizowane do przystanku Kicin Pętla z wjazdem lub bez wjazdu na przystanek Koziegłowy Zakłady Drobiarskie.
– nastąpiła korekta godzin odjazdów we wszystkie dni tygodnia.
Rozkład jazdy linii nr 320 został dodatkowo skorygowany i uwzględnia:
– wydłużenie dodatkowo sześciu par kursów do przystanku Kicin/Pętla w dni robocze. Są to kursy z przystanku Rondo Śródka o godzinie 5:23, 9:02, 10:35, 13:20, 14:40 i 16:35. Kursy z przystanku Kicin/Pętla o godzinie 6:06, 9:50, 11:02, 13:55, 15:25 oraz 17:22. Dodatkowo kurs z przystanku Kicin/Pętla o godzinie 7:03 przesunięty będzie na 7:05;
– wjazd na przystanek Koziegłowy/Zakłady Drobiarskie w dni robocze kursem o godzinie 22:07 z przystanku Kicin/Pętla;
– wjazd na przystanek Koziegłowy/Zakłady Drobiarskie w niedziele i święta o godzinie 22:26 z przystanku Kicin/Pętla.
Linia nr 321 – zmiana trasy, wydłużenie trasy do rejonu szpitali z ulicy Wrzoska
Linia nr 341 – zmiana trasy
Więcej na temat zmian także na stronie PIM

