Korzystaj online z konta PEKA

Nowa trasa tramwajowa do trzech szpitali

Miasto przygotowuje się do rozbudowy sieci tramwajowej o odcinek, którym będzie można wygodnie dojechać do zespołu szpitali przy ul. Wrzoska, Lutyckiej i Dojazd. Jednocześnie będzie on pierwszym etapem planowanej tam trasy tramwajowej w kierunku Podolan. Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej na odcinku od Al. Solidarności do ul. Dojazd.

– Konsekwentnie stawiamy na rozwój komunikacji publicznej, która usprawnia codzienne podróże mieszkańców. Jesteśmy w przededniu rozpoczęcia budowy trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka, wcześniej powstały trasy na Naramowice i do osiedli przy ul. Unii Lubelskiej. Do tego dochodzą kompleksowe przebudowy istniejących już torowisk – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Teraz czas na kolejne zwiększenie zasięgu sieci tramwajowej. Realizacja bezpośredniego dojazdu komunikacją szynową do trzech szpitali, a w przyszłości także na Podolany, to nasz kolejny cel obok drugiego etapu trasy na Naramowice. Nowy odcinek ułatwi dojazd pacjentom, odwiedzającym i pracownikom szpitali, a docelowo też mieszkańcom podolańskich osiedli.

Rejon ulic Lutyckiej, Wrzoska i Juraszów jest popularnym miejscem wśród pacjentów z całego województwa, zwłaszcza w obliczu nowych inwestycji. Od lat działa tu szpital MSWiA im. prof. Ludwika Bierkowskiego, a także szpital wojewódzki, tzw. Lutycka, który aktualnie rozbudowuje się m.in. o nowy oddział ratunkowy. Od niedawna pomiędzy tymi dwoma placówkami jest również Wielkopolskie Centrum Pediatrii. To nowoczesny szpital i oddział ratunkowy zapewniający opiekę najmłodszym pacjentom.

– Budowa trasy do szpitali jest niezwykle ważna z punktu widzenia całego województwa, warto też podkreślić, że dzięki niej znacznie wzrośnie także ranga trasy Piątkowskiej – wskazuje Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Projekt był już prezentowany radnym z Komisji Transportu Rady Miasta Poznania, a także radnym z Komisji Planowania Przestrzennego i Infrastruktury Technicznej Sejmiku Województwa Wielkopolskiego. Miasto ma nadzieję, że z uwagi na regionalny kontekst planowanej inwestycji samorząd województwa wyrazi zgodę na pokrycie części kosztów budowy nowej trasy tramwajowej.

Najpierw projekt, później budowa

Nowa trasa będzie liczyła blisko 800 metrów. W toku prac projektowych opracowane zostaną szczegółowe rozwiązania i parametry dotyczące zarówno części tramwajowej, jak i infrastruktury towarzyszącej.

– Wykonanie projektu to niezwykle ważny etap procesu inwestycyjnego, dobrze przygotowana dokumentacja umożliwia sprawne przeprowadzenie prac budowlanych. Wśród zadań wykonawcy będzie m.in. uzyskanie kompletu niezbędnych decyzji administracyjnych, wszelkich opinii i uzgodnień. Wyłonione w postępowaniu przetargowym biuro projektowe będzie także świadczyć wsparcie techniczne na etapie wyboru wykonawcy robót oraz pełnić nadzór autorski w trakcie realizacji prac budowlanych nowej trasy – wyjaśnia Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Planowana trasa tramwajowa będzie miała początek na skrzyżowaniu torowiska z Al. Solidarności. Następnie poprowadzona zostanie przez ul. Dobrego Pasterza, nowy wiadukt nad ul. Witosa, ul. Wrzoska do ul. Dojazd. To właśnie przy ul. Wrzoska, na wysokości Wielkopolskiego Centrum Pediatrii, w rejonie obecnego przystanku autobusowego, planowany jest przystanek końcowo-początkowy. W ramach tego etapu inwestycji nie przewiduje się w tym miejscu tradycyjnej pętli ze względu na plany dalszej rozbudowy trasy w kierunku Podolan. Torowisko poprowadzone zostanie do ul. Dojazd, gdzie na tym etapie będzie miało charakter ślepo zakończonego. Tak powstały układ komunikacyjny zostanie przystosowany do obsługi dwukierunkowych tramwajów, podobnie jak w przypadku ul. Błażeja na Naramowicach. Przejazd nad ul. Witosa będzie możliwy nowym wiaduktem tramwajowym, gdzie planuje się również infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów, a także utworzenie tzw. drogi życia dla służb ratunkowych, której zadaniem będzie szybszy dojazd do szpitali.

Perony przystankowe zostaną zaprojektowane jako długie na 45 metrów, co stanowi obecny standard przy nowych inwestycjach. W przyszłości będzie możliwa obsługa dłuższych tramwajów.

Zmiany na trasie Piątkowskiej

W zakres inwestycji wchodzi m.in. zmiana lokalizacji przystanków na tzw. trasie Piątkowskiej, na odcinku między Al. Solidarności a pętlą tramwajową Piątkowska. Ze względu na budowę nowego odcinka, przystanek Os. Winiary zostanie przeniesiony na drugą stronę skrzyżowania z al. Solidarności – bliżej osiedla Winiary. Zmiany dotyczyć będą również przystanków autobusowych. Dzięki tym modyfikacjom pasażerowie zyskają możliwość wygodniejszych przesiadek między tramwajami i autobusami. Ponadto zlikwidowany zostanie przystanek tramwajowy Lutycka Szpital, który znajduje się dziś pod wiaduktem, przy ruchliwej ul. Witosa. Dzieli go znaczna odległość od szpitali, są tam także schody. Nowa trasa poprawi dostęp do szpitali oraz sprawi, że znikną bariery architektoniczne.

Zamiast przystanku pod wiaduktem powstanie o nazwie “Trójpole”, którego zadaniem będzie powiązanie z przystankami autobusowymi oraz obsługa nowopowstającego osiedla. Lokalizacja pętli tramwajowej pozostaje bez zmian.

Trasa tramwajowa do rejonu szpitali stanowić będzie pierwszy etap linii na Podolany. Zarząd Transportu Miejskiego przygotowuje równolegle koncepcję dalszego przebiegu w kierunku ul. Druskienickiej, który pozwoli na zwiększenie potencjału przewozowego trasy dzięki obsłudze powstających osiedli wielorodzinnych.

Celem inwestycji jest poprawa dostępności i jakości transportu publicznego. Tramwaj usprawni komunikację pomiędzy centrum Poznania a osiedlami i terenami przewidzianymi pod zabudowę w północnej części miasta. Rozwój komunikacji publicznej to też szansa na zmniejszenie emisji hałasu i zanieczyszczeń, gdyż więcej osób może wybierać tramwaj zamiast prywatnego samochodu. Inwestycja ma na celu również poprawę bezpieczeństwa oraz komfortu wszystkich użytkowników ruchu, w tym osób z niepełnosprawnościami, pieszych oraz rowerzystów.

Biura projektowe zainteresowane udziałem w postępowaniu przetargowym mają czas na składanie swoich ofert do 21 listopada 2025 r.