16 grudnia - otwarcie tras w centrum Poznania i trasy kórnickiej. Cała sieć tramwajowa dostępna dla pasażerek i pasażerów

Opublikowano: 12/12/2023
16 grudnia - otwarcie tras w centrum Poznania i trasy kórnickiej. Cała sieć tramwajowa dostępna dla pasażerek i pasażerów

Od soboty, 16 grudnia, otwarte zostaną zmodernizowane trasy w centrum oraz trasa kórnicka. Pasażerowie będą mogli korzystać z całej sieci tramwajowej w Poznaniu.

grafika na otwarcie 16 grudnia 2023 tras tramwajowych w centrum Poznania i trasy kornickiej

W sobotę, 16 grudnia, otwarty zostanie przejazd przez centrum zarówno na ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego w kierunku Rataj, jak i od ulicy Podgórnej przez Al. Marcinkowskiego i 27 Grudnia w stronę mostu Teatralnego oraz przez ulicę Mielżyńskiego i Fredry także w kierunku „Teatralki”.

Montaż i testowanie sieci trakcyjnej w centrum miasta zostały zakończone. Były to prace konieczne do wykonania. Podłączanie trakcji na zmodernizowanych trasach na ulicy 27 Grudnia i Gwarnej, spowodowało odcięcia zasilania także na innych odcinkach, np. Al. Marcinkowskiego czy ul. Mielżyńskiego.

Zanim tramwaje będą mogły pojechać trasami w centrum, konieczne będą jeszcze testy wykonane wszystkimi typami taboru MPK Poznań oraz demontaż tymczasowych nakładek torowych na ulicach 27 Grudnia i Lewandowskiej.  

Centrum – 10 linii, nowe kierunki i możliwości

Od rana w sobotę, 16 grudnia, przez centrum będą kursowały tramwaje dziesięciu linii: 2, 3, 5, 7, 8, 9, 13, 16, 17 i 19. Pojawią się nowe możliwości - tramwaje linii numer 5 i 17 będą korzystały z nowego łuku torowego, dającego możliwość skrętu w prawo z ulicy Towarowej na ul. Św. Marcin. Nowością będzie także kursowanie tramwaju nr 17 w obu kierunkach przez zmodernizowaną trasę na ulicy Gwarnej.

Szczegóły dotyczące linii obsługujących centrum od 16 grudnia:

Schemat TRam 2024

Linia nr 2 – powrót na stałą trasę z Ogrodów przez Jeżyce, centrum, Wildę na Dębiec

OGRODY – Dąbrowskiego – Rynek Jeżycki - Kraszewskiego – Zwierzyniecka - Kaponiera – Św. Marcin – Al. Marcinkowskiego – Strzelecka – Królowej Jadwigi – Górna Wilda – 28 Czerwca 1956r. – DĘBIEC PKM

Powrót:

DĘBIEC PKM – 28 Czerwca 1956r. – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Strzelecka – Al. Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Gwarna – Kaponiera – Zwierzyniecka – Kraszewskiego – Rynek Jeżycki – Dąbrowskiego - OGRODY

Linia nr 3 – zmiana trasy, wzmocnienie transportu pomiędzy północą miasta, centrum oraz Ratajami i Chartowem

BŁAŻEJA – Naramowicka – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta - Rondo Kaponiera – Św. Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – Kórnicka – Os. Lecha – Chartowo – Żegrze - UNII LUBELSKIEJ

Powrót:

UNII LUBELSKIEJ – Żegrze – Chartowo – Os. Lecha – Kórnicka – Podgórna – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Fredry – Most Teatralny – Pułaskiego – Winogrady – Naramowicka - BŁAŻEJA

Linia nr 5 – nowa jakość w centrum i skrótem w rejon Śródki

Nowa trasa linii numer 5 będzie stanowić nową jakość w centrum. „Piątka” zapewni dojazd z Górczyna przez Głogowską i Most Dworcowy do Poznania Głównego PKP. Dalej jednak pojedzie przez Towarową i korzystając z możliwości skrętu w prawo – przez Św. Marcin, Marcinkowskiego i Kórnicką. Następnie przez Rondo Śródka dotrze do pętli Zawady.

GÓRCZYN PKM – Głogowska – Most Dworcowy – Towarowa – Św. Marcin - Marcinkowskiego – Podgórna – pl. Bernardyński – Kórnicka – Jana Pawła II – Rondo Śródka – ZAWADY

Powrót:

ZAWADY – Rondo Śródka – Jana Pawła II – Kórnicka – pl. Bernardyński – Podgórna – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Gwarna – Św. Marcin – Towarowa – Most Dworcowy – Głogowska – GÓRCZYN PKM

Linia nr 7 – bez zmian

OGRODY - Przybyszewskiego - Reymonta - Hetmańska - Zamenhofa - Jana Pawła II – Rondo Śródka – Estkowskiego – Wyszyńskiego – Małe Garbary – Pl. Wielkopolski – Pl. Ratajskiego – Fredry – Most Teatralny – Roosevelta – Winogrady – Murawa – Solidarności - POŁABSKA

Linia nr 8 – prosto z Miłostowa na Ogrody

Tramwaj linii nr 8 wróci na stałą trasę sprzed wielu lat. Z Mostu Teatralnego nie będzie skręcać na Roosevelta w kierunku Górczyna, lecz pojedzie prosto, ulicą Dąbrowskiego na Ogrody. Tramwajem nr 8 będzie można przejechać ze wschodu przez centrum i dwa rynki (Wielkopolski i Jeżycki) na zachód.

MIŁOSTOWO – Rondo Śródka - Pl. Wielkopolski – Fredry – Most Teatralny – Dąbrowskiego – OGRODY

Linia nr 9 – powrót na Piątkowską

Na swoją dawną, stałą trasę z Dębca PKM przez Wildę i centrum do pętli Piątkowska wróci linia numer 9. Z uwagi na utrzymanie obecnej, wysokiej częstotliwości kursowania tramwajów linii nr 11 na obecnej trasie (co 10 minut), kursy na linii nr 9 będą się odbywały w komunikacyjnym szczycie w dni robocze co 20 minut. W pozostałych porach „dziewiątka” będzie funkcjonowała jak normalna linia tramwajowa.

DĘBIEC PKM - 28 Czerwca 1956 r. - Górna Wilda - Królowej Jadwigi – Strzelecka - Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Fredry – Most Teatralny – Pułaskiego – Wielkopolska – Małopolska – Wołyńska – Os. Winiary – PIĄTKOWSKA

Powrót:

PIĄTKOWSKA – Os. Winiary – Wołyńska – Małopolska – Wielkopolska – Pułaskiego – Most Teatralny – Fredry – Gwarna – Św. Marcin – Marcinkowskiego – Strzelecka – Królowej Jadwigi- Górna Wilda – 28 Czerwca 1956r. – DĘBIEC PKM

Linia nr 13 – powrót na trasę ze Starołęki PKM na Grunwald

Na swoją stałą trasę ze Starołęki PKM przez most Św. Rocha i centrum na Grunwald wróci tramwaj nr 13. W obydwu kierunkach pojedzie – jak przed rozpoczęciem rewitalizacji centrum miasta - przez rondo Kaponiera i będzie kończył trasę na pętli Junikowo. Tramwaje linii nr 6 ponownie dojeżdżać będą do pętli Budziszyńska.

STAROŁĘKA PKM – Starołęcka – Rondo Starołęka – Zamenhofa – Rondo Rataje – Jana Pawła II – Kórnicka – Podgórna – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Gwarna – Św. Marcin - Rondo Kaponiera – Grunwaldzka – JUNIKOWO

Powrót:

JUNIKOWO – Grunwaldzka – Rondo Kaponiera – Św. Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – Kórnicka – Jana Pawła II – Rondo Rataje – Zamenhofa – Rondo Starołęka – Starołęcka – STAROŁĘKA PKM

Linia nr 6 - powrót na trasę do pętli Budziszyńska

BUDZISZYŃSKA - Grunwaldzka - Bukowska - Roosevelta - Matyi - Królowej Jadwigi - Krzywoustego - Jana Pawła II - Warszawska - MIŁOSTOWO

Linia nr 16 – powrót na trasę z Os. Sobieskiego do Franowa przez most Teatralny

OS. SOBIESKIEGO – trasa PST – Most Teatralny – Fredry – Gwarna - Św. Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – Kórnicka – Os. Lecha – FRANOWO

Powrót:

FRANOWO – Os. Lecha – Kórnicka – Podgórna – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Fredry – Most Teatralny – trasa PST – OS. SOBIESKIEGO

Linia nr 17 – nowość na Górczynie i wykorzystanie transportowych inwestycji w zrewitalizowanym centrum

Brak „ósemki” na pętli Górczyn PKM zostanie zrekompensowany przez linię nr 17, która wykorzysta wszystkie nowe możliwości w odnowionym centrum miasta. Zapewni możliwie najszybszy przejazd z Garbar przez centrum w rejon Dworca Głównego PKP.

„Siedemnastka” pojedzie z pętli Górczyn PKM przez Głogowską i zapewni połączenie tej części Poznania z Dworcem Głównym PKP. Następnie będzie kursować przez Towarową i korzystając z możliwości skrętu w prawo – pojedzie przez Św. Marcin oraz Gwarną i Mielżyńskiego w kierunku Garbar. Dalej trasa będzie prowadziła jak dotychczas, przez Śródkę, trasę kórnicką i Górny Taras Rataj aż do pętli Starołęka PKM. Tramwaje na linii 17 będą kursowały w obu kierunkach przez Gwarną, co będzie stanowiło nowość w sieci transportowej miasta.

GÓRCZYN PKM – Głogowska – Towarowa – Św. Marcin – Gwarna – Mielżyńskiego – pl. Ratajskiego – pl. Wielkopolski – Małe Garbary – Rondo Śródka – Jana Pawła II – Kórnicka – Os. Lecha – Chartowo – Żegrze - Hetmańska – Rondo Starołęka – STAROŁĘKA PKM

Linia nr 19 - nowe połączenie z Połabskiej na Dębiec

W celu utrzymania w wysokim standardzie komunikacji pomiędzy Dębcem i Wildą a centrum, a także w celu zapewnienia drugiej linii na pętli Połabska, uruchomiona zostanie nowa linia nr 19. Tramwaj nr 19 będzie kursował na trasie z pętli Połabska do pętli Dębiec PKM wyłącznie w godzinach szczytu, z częstotliwością co 20 minut.

POŁABSKA – Murawa – Winogrady – Pułaskiego – Most Teatralny – Fredry – Gwarna – Św. Marcin - Marcinkowskiego – Podgórna -  Strzelecka – Królowej Jadwigi – Górna Wilda – 28 Czerwca 1956r. – DĘBIEC PKM

Powrót:

DĘBIEC PKM - 28 Czerwca 1956 r. - Górna Wilda - Królowej Jadwigi – Strzelecka – Podgórna - Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Fredry – Most Teatralny – Pułaskiego – Winogrady – Murawa - POŁABSKA

Trasa kórnicka - 4 linie, dodatkowy przystanek Łacina i zmiana lokalizacji przystanku Polanka

Pasażerowie będą mogli korzystać z nowej, wygodnej i bezpiecznej trasy. Oprócz torowiska i sieci trakcyjnej zakres inwestycji objął także modernizację przystanków i dostosowanie ich do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przystanek Polanka został zastąpiony przez dwa nowe: Polanka - bliżej przejścia w ciągu ul. Milczańskiej, a także Łacina - w rejonie nowych osiedli mieszkaniowych.

Przebudowa trasy kórnickiej zamyka jedną z największych inwestycji transportowych w Poznaniu. Objęła ona także modernizację torowiska pomiędzy pętlą na os. Lecha a przebudowanym rondem Żegrze i budowę nowej trasy tramwajowej od ronda Żegrze do pętli Unii Lubelskiej. To razem ponad 10 kilometrów nowych i zmodernizowanych torów.

Po otwarciu trasy – od 16 grudnia - na odcinek pomiędzy os. Lecha a skrzyżowaniem ulicy Kórnickiej i Jana Pawła II wrócą tramwaje czterech linii: 3, 16, 17 i 18.

Linie nr 3, 16 i 17 - przebiegi zostały opisane powyżej

Linia nr 18 – powrót na stałą trasę z Ogrodów przez Kaponierę, Poznań Główny PKP i rondo Rataje na Franowo

OGRODY - Roosevelta - Matyi - Królowej Jadwigi - Krzywoustego – Rondo Rataje - Jana Pawła II – Kórnicka – Os. Lecha - FRANOWO

Linie tramwajowe, których trasy od 16 grudnia 2023r. pozostają bez zmian

Poza (powyżej opisanymi) liniami wracającymi do centrum i na trasę kórnicką, od 16 grudnia 2023r. do dyspozycji pasażerek i pasażerów będą pozostałe linie tramwajowe, których trasy nie zmienią się. Są to:

Linia nr 1
JUNIKOWO - FRANOWO

Linia nr 10
BŁAŻEJA - DĘBIEC PKM

Linia nr 11
PIĄTKOWSKA - UNII LUBELSKIEJ

Linia nr 12
OS. SOBIESKIEGO - STAROŁĘKA PKM

Linia nr 14
OS. SOBIESKIEGO - GÓRCZYN PKM

Linia nr 15
OS. SOBIESKIEGO - JUNIKOWO

Zmiany na liniach nocnych od 16 grudnia (od nocy z soboty na niedzielę):

Linia nr 201

OS. SOBIESKIEGO – trasa PST - Dworzec Zachodni – Głogowska – Roosevelta – rondo Kaponiera – Św. Marcin – al.

Marcinkowskiego – Podgórna – Lewandowskiej – Dowbora-Muśnickiego – Kórnicka – trasa kórnicka – Chartowo – Żegrze – rondo Żegrze – UNII LUBELSKIEJ (powrót: UNII LUBELSKIEJ - … - al. Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Gwarna – Św. Marcin - … - OS. SOBIESKIEGO).

Tramwaje linii nr 201 jadące z/w kierunku Winograd i Piątkowa na Rondzie Kaponiera zatrzymywać się będą na poziomie -2, natomiast pasażerowie jadący od/w kierunku Rataj i centrum będą mogli wysiadać także na przystanku na poziomie 0. Na Rondzie Kaponiera linia nr 201 będzie zsynchronizowana z liniami autobusowymi we wszystkich kierunkach. Linia nr 201 nie kursuje w noce z poniedziałku na wtorek.

Linia nr 202

OS. SOBIESKIEGO – trasa PST – Most Teatralny – Fredry – Gwarna – Św. Marcin - al. Marcinkowskiego – Podgórna – Lewandowskiej – Dowbora-Muśnickiego – Kórnicka – trasa kórnicka – Piaśnicka – Szwedzka – FRANOWO (powrót: FRANOWO - … - al. Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Fredry - … - OS. SOBIESKIEGO).

Linia będzie kursowała w noce z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę, w godz. 23:00-1:30.

Szczegóły dotyczące przebiegów poszczególnych linii można znaleźć w zakładce "Rozkład jazdy"

Zmiany na liniach autobusowych

Od 16 grudnia wzmacniające komunikację w centrum linie autobusowe wrócą na stałe trasy (160 i 163 do pętli na Garbarach, a 167 i 911 do Ronda Śródka). Przypominamy, że obecnie autobusy na liniach nr 160 i 163 kursują do Ronda Śródka, a na liniach nr 167 i 911 do Ronda Rataje.   

W związku z powrotem tramwajów na trasę kórnicką zmienione zostaną trasy linii autobusowych nr 154, 184 i 190. Autobusy linii numer 154 będą kursować przez ul. Krzywoustego, autobusy nr 184 nie będą wjeżdżać na pętlę Franowo, a trasa linii nr 190 z Os. Sobieskiego będzie skrócona do Ronda Rataje.

Linia nr 154

RONDO RATAJE – Jana Pawła II - Krzywoustego - Torowa - Ługańska - Szczepankowo - Gospodarska - Spławie – SPŁAWIE / KRZESINY

Linia nr 184

RONDO RATAJE - Jana Pawła II - Zamenhofa - Orla - Pawia - Inflancka - Kurlandzka - Szwajcarska – Szwajcarska Centrum Handlowe – Szwajcarska – Szpital Szwajcarska - Kurlandzka - Chartowo - Abpa Baraniaka - Jana Pawła II - Warszawska - Termalna - TERMY MALTAŃSKIE / NOWE ZOO

Linia nr 190

OS. SOBIESKIEGO - Jaroczyńskiego - Wojciechowskiego - Piątkowska - Słowiańska - Szelągowska - Garbary - Królowej Jadwigi – Krzywoustego - RONDO RATAJE

powrót: RONDO RATAJE - … - Garbary – Kazimierza Wielkiego – Mostowa – Garbary - … - OS. SOBIESKIEGO)